هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی و عرب در تهران

“دریای آونگان” عنوان نمایشگاهی ا‌ست که این روزها در موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری‌ بنیاد هنری “برجیل” امارات متحده عربی برگزار شده است.

در این نمایشگاه آثار مدرن نقاشی هنرمندان عرب و ایران در یک دوره تاریخی یعنی در فاصله سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ به نمایش گذاشته شده است.

آثاری از هنرمندان عربستانی، اماراتی و فلسطینی در کنار بیش از چهل اثر از هنرمندان نام آشنای ایرانی مانند پرویز کلانتری، آیدین آغداشلو، مرتضی ممیز، فریده لاشایی، بهمن محصص، پرویز تناولی، محمد احصایی، حسین زنده‌رودی و ایران درودی در این نمایشگاه دیده می‌شوند.

با آنکه آثار نقاشان ایرانی این روزها به وفور در حراجی‌ها و گالری‌های کشورهای عربی، عرضه و نمایش داده می‌شوند، این نخستین بار است که آثار هنرمندان تجسمی عرب در ایران به این وسعت به نمایش گذاشته می‌شود.

the-swa-suspended-iranian-and-arab-modern-art-2016

یکی از مسئولان نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته است:

برگزاری نمایشگاه از آثار هنرمندان ایرانی و خارجی از دستور کارهای موزه هنرهای معاصر است. ما در سال‌های گذشته آثاری از هنرمندان کشورهایی چون فرانسه، آلمان و بلژیک را در موزه به نمایش گذاشته‌ایم. اما نمایش آثار هنرمندان کشورهای عربی، اتفاقی تازه است

وی هم‌چنین هدف از برگزاری این نمایشگاه را فراهم آوردن بستری برای مقایسه تطبیقی این آثار و شناسایی بیشتر هنر منطقه و آشتی فرهنگی عنوان کرد.

به گفته لو این نمایشگاه تا کنون مورد استقبال بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی، همچنین هنرمندان، به ویژه دانشجویان رشته های هنر قرار گرفته و باب بحث و گفتگو درباره این موضوع را در میان علاقمندان آکادمیک هنر گشوده است. این مسئول همچنین اضافه کرد “ما محدودیتی برای نمایش آثار نداریم و هنرمندانی که آثارشان ویژگی موزه‌ای بودن داشته باشد مورد استقبال موزه قرار می‌گیرند.”

او همچنین درباره روند انتخاب آثار گفت: “کارهای عرب توسط کریم سلطان، کیوریتور عرب انتخاب شده و آثار ایرانی را غلامرضا نامی، دبیر هنری موزه انتخاب کرده است.”

این نمایشگاه که از ۱۸ آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شده تا سوم دی‌ماه ادامه داشت.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید