هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه نقاشی «تبعیض» در گالری شنگرف

نمایشگاه گروهی نقاشی «تبعیض» به کیوریتوری شایان شعبان روز آدینه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ در گالری شنگرف گشایش می‌یابد.

در این نمایشگاه، آثاری از رضا بانگیز، علیرضا آدم بکان، آذرخش فراهانی، اورانوس افشاریان، حسین باختری، امیرحسن صفری، هانی نجم، مینا طاهری نژاد، ماهرخ عباسی تودشکی، عماد نوروزی و علیرضا نیکبخت به نمایش در می‌آید.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم شایان شعبان آمده است:

تبعیض، یک اصطلاح در علم جامعه شناسی است، موقعیتی که افراد در برابر نقش‌ها و موقعیت‌های برابر از مزایای اجتماعی نابرابری برخوردار می‌شوند و برخی بر دیگران و بدونِ «برتری داشتن»، برتری داده می‌شوند. هم‌چنین حالتی که ویژگی‌ها و معیارهای انتسابی بر مبنای توزیع قدرت یا ثروت قرار می‌گیرد؛ در شرایط تبعیض، فرصت تحرک اجتماعی یکسان برای افراد وجود ندارد و افراد در آموزش یا انتخاب شغل شرایط نابرابری دارند. از عواملی که به رشد تبعیض در جامعه کمک می‌کند؛ جدایی‌گزینی مکانی افراد جامعه از یکدیگر است. تبعیض نژادی، تبعیض جنسی، تبعیض مذهبی برخی از انواع رایج تبعیض در جوامع بشری هستند. تبعیض، انتساب گرایی است و ضدّ شایسته‌سالاری و گونه‌ای ستمکاری است. با این حال انسان معاصر که مدعی آزادی‌های اجتماعی برابری و عدالت و رعایت حقوق تمام اقشار جامعه می‌باشد؛ بجای خود از تمامی این شعائر فاصله چشم گیری می‌گیرد و خوی بدوی و حیوانی خود را نشان می‌دهد. با توجه به گستره عظیم معانی و مفهومی این واژه، نمایشگاه پیش رو مجموعه آثار چند هنرمند با جهان بینی منحصر به خود است، که هر کدام از این هنرمندان با توجه به دیدگاه‌های اجتماعی و فکری و فلسفی خود دست به خلق اثری با محور «تبعیض» زده‌اند. مخاطب این نمایشگاه نباید که به دنبال وحدتی در میان این آثار در شکل و فرم باشد، بلکه باید بداند که تنها ویژگی واحد در انتخاب این آثار برخورد انحصاری هر هنرمند با واژه «تبعیض» بوده است.

بازدیدکنندگان می‌توانند همه روزه تا ۲۵ شهریور ماه به جز شنبه به گالری شنگرف واقع در خیابان شریعتی، خیابان جلفا، پس از فرهنگسرای ارسباران، کوچه ستاری، شماره ۲ واحد ۲ مراجعه کنند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید