هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه نقاشی جنجال برانگیز تهمینه میلانی در گالری ایوان

جنجال های یک نمایشگاه بی پایان

شاید لقب جنجال برانگیز ترین نمایشگاه تابستان پایتخت را بتوان به نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی های خانم تهمینه میلانی با عنوان “فیلم هایی که نساختم” داد؛ نمایشگاهی که پیش از گشایش مورد توجه واقع شد و هیچ گاه هم به پایان نرسید.

ماجرا از آن جا شروع شد خانم میلانی با انتشار خبر نمایشگاهش در فضای مجازی به واکنش های گوناگونی روبرو شد و به گفته ایشان “نقاشان جوان” برای او نوشتند که “حق نداری وارد فضای تجسمی شوی، شما سلبریتی‌ها بازار ما را کساد می‌کنید” سپس منتقد معروف ساکن امریکا در سلسه استوری هایی در اینستاگرام اقدام به اعتراض به برپایی نمایشگاه خانم فیلمساز کرد و پیشنهاد داد که دانشجویان هنر با در دست گرفتن آثار خود در روز گشایش، در گالری ایوان حاضر شوند. عمده اعتراض وارد شده به نمایشگاه خانم تهمینه میلانی متوجه سه موضوع بود: یکی قیمت بالای آثار، دیگری به سطح کیفی آثار ایشان باز می‌گشت و مهم‌ترین ایراد به شباهت برخی از نقاشی ها به آثار هنرمندان خارجی به ویژه جنی میلیهوف گرفته شد. تا جایی که به نقل از بی‌بی‌سی جنی میلیهوف در اینستاگرامش نقاشی خود را منتشر کرد و نوشت: “فردی سرشناس نقاشی من را کپی کرده و قصد فروش آن را دارد. خیلی‌ها این موضوع را به من اطلاع دادند، بسیار ممنونم.”

نمونه ای از مقایسه‌ی صورت گرفته توسط کاربران شبکه های اجتماعی

موارد یاد شده دلیلی شدند تا اقدام اعتراضی که مورد تائید برخی از هنرمندان تجسمی هم واقع شد، به سرعت در شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام و تلگرام دست به دست شود و موجی از واکنش ها را برانگیزد. سپس روز افتتاحیه ۱۶ شهریور همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، با حضور چند تن از دانشجویان هنر ابتدا در نزدیکی درب ورودی و سپس در کوچه‌ی منتهی به گالری ایوان اعتراض جنبه‌ی علنی به خود گرفت و این در حالی بود که جمع بسیاری نیز در داخل گالری مشغول بازدید از آثار به دور از رفتار خاصی بودند.

دانشجویان با در دست داشتن آثار استادان هنرهای تجسمی خواستار توجه به کیفیت آثار ارائه شده بودند.

پس از پایان روز گشایش، اعتراضات در شبکه های اجتماعی تا جایی بالا گرفت که حتی شایعاتی مبنی بر تهدید معترضان به آتش زدن آثارشان روبروی گالری ایوان هم منتشر شد.

قیمت بیست و پنج میلیون تومانی یکی از آثار نقاشی تهمینه میلانی در گالری ایوان

سپس روز یک‌شنبه ۱۸ شهریور ماه گالری ایوان در واکنش به اعتراضات صورت گرفته در صفحه اینستاگرام خود پستی را از جانب خانم تهمینه میلانی یه اشتراک گذاشت که در آن  آمده بود:

دوستان عزیز ! من الان رفتم در صفحه ی خانم جنی میلیهوف و این تصویرو دیدم و متوجه شباهت نقاشی خودم با کار ایشان شدم.
از این بابت قلبا متاسفم این تابلو را از نمایشگاه خارج و‌ صدمه ی وارد شده را جبران می کنم.
حقیقتا نمی دانستم که این تصویر که احتمالا روی یک‌کارت پستال برایم ارسال شده در ناخوداگاهم نقش بسته است.
ایشان را تا دیشب نمی شناختم و‌ حتما از ایشان هم عذرخواهی خواهم کرد.
در ضمن دوستانی که گالری ایوان را متهم به کسب درآمد می کنند، عرض می کنم که کلیه ی عواید این نمایشگاه صرف خیریه می شود.
از مسئولین نمایشگاه و شما دوستان عزیز، دوستانی که تذکر دادند و خانم نقاش صمیمانه عذرخواهی می کنم.

اما این عذرخواهی هم نتوانست آرامش را بازگرداند و منجر به درگیری بحث های فراوانی میان منتقدان، هنرمندان و کاربران شبکه های اجتماعی شد. در همین رابطه سعید فلاح‌فر کارشناس و منتقد هنری خطاب به تهمینه میلانی، فیلمساز چندین سوال مطرح می‌کند و به خبرنگار مهرمی‌گوید:

خانم میلانی عزیز، من هم مثل همه شما اهالی سینما حق دارم دوربین فیلمبرداری گوشی‌ام را روشن کنم و فیلم بسازم. هیچکس هم حق ندارد جلوی کارم را بگیرد، اما آیا حق دارم با سلیقه مخاطب بازی کنم؟ آیا حق دارم زحمت سینماگران را برای ارتقای سواد عمومی نقش بر آب کنم؟ آیا اجازه دارم با رابطه و استفاده از نام و شهرت و پارتی، بهترین فصل اکران سینما را اشغال کنم؟ آیا اجازه دارم از ناآگاهی مخاطب برای دزدیدن مخاطب شما استفاده کنم؟ آیا اجازه دارم از اطمینان مردم به دانش و سلیقه خودم سوءاستفاده کنم؟ آیا اگر صندلی کارگردانی خالی بود، حق دارم رویش بنشینم؟ شاید این کار کاسبی خوبی هم باشد، اما آیا این شیوه کاسبکارانه در شأن هنر و همان فرهنگی که شما دم از آن می‌زنید، است؟ این زکات محبوبیت و شهرت است؟ اگر به فکر آبروی حرفه‌ای خودتان نیستید، حداقل نگران حرفه نقاشی باشید و به زحمت هنرمندان این رشته احترام بگذارید.

سرانجام روز دوشنبه ۱۹ شهریور ماه  با عقب نشینی گالری ایوان، خبر لغو این نمایشگاه در بیانیه ای که این نگارخانه در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت، منتشر شد:

گالری ایوان با احترام در راستای برگزاری نمایشگاه آثار خانم تهمینه میلانی لازم به توضیح می داند که ۱. بنابر سیاست ها و خط مشی گالری از آغاز تا امروز ، ایوان همواره بر آن بوده است تا از هنر واقعی که از حقیقت وجودی هنرمند نشأت می گیرد حمایت کند و در این زمینه مستندات ما : (وبسایت ، اینستاگرام و … )گویای این امر است که همواره از جوانان مستعد و نه چندان نامی حمایت کرده ایم و در کنار آن عواید حاصل از هر نمایشگاه باز هم بنا بر مستندات مکتوب به خیریه های مختلف در سراسر کشور تقدیم شده است.

۲. و اما این بار تهمینه میلانی … گالری ایوان علی رغم تمایل همیشگی به حمایت از هنرمندان نو اندیش و نوپا ، این بار در راستای ادای احترام به کارگردان نامی سینمای ایران و با توجه به استقبال مخاطبین از نمایشگاه عکس ایشان سال ۱۳۹۶ گالری آریانا و البته تایٔید مشاور هنری این پروژه تصمیم به برگزاری این نمایشگاه گرفت ؛ که به طبع در مواردی مورد استقبال و در مواردی مورد انتقاد قرار گرفت. و اما در پاسخ به انتقادها که در مواردی صحیح و قابل توضیح بودند باید گفت : مدیریت گالری تنها به اعتبار و اعتماد به نام تهمینه میلانی این رویداد را برگزار کرده و به هیچ وجه قصد صحه گذاری بر آثار وجود نداشته است کما اینکه گالری همواره برای سلیقه های مختلف ،عام و خاص احترام قایٔل است و خواهد بود.
۳.اکنون که دو روز از برگزاری این نمایشگاه گذشته است با یاری چندی از صاحب نظران متاسفانه به شک خود مبنی بر تاثیر شدید برخی نمونه های کار تصویرگر غیر ایرانی بر آثار به نمایش در آمده ی خانم میلانی مطمیٔن شدیم و مدیریت گالری بر آن شد تا فورا نمایشگاه را لغو کرده و در پی عذر خواهی از هنرمندان و هنردوستان گرامی باشد. البته لازم به ذکر است که مشابه چنین اتفاقی به دفعات در گالری های معروف و با سابقه ی تهران پیش آمده است که با درایت گالری داران به سرانجام درست رسیده است. امیدواریم پس از این شاهد چنین اتفاقات تلخی در حوزه ی هنر و خصوصا گالری و گالری داری مخصوصا گالری ایوان نباشیم.

در تازه‌ترین اتفاقات خانم تهمینه میلانی با انتشار پستی در اینستاگرام خود خبر شکایت  از مسئول گالری ایوان و دیگر اشخاص مسبب حواشی های اخیر را اعلام کرد.

وکیل خانم تهمینه میلانی ضمن تایید ثبت شکایت علیه مسئول گالری ایوان اعلام کرد که از کلیه افرادی که با استفاده از هر حربه ای قصد برهم زدن نمایشگاه و هم‌چنین در صدد تضعیف هنر و هنرمند ایرانی به قصد تخریب شخصیت موکل در رسانه های داخلی و خارجی هم‌چنین فضای مجازی و اقدام به نشر اکاذیب نموده اند با ارائه مستندات ودلایل قانونی در محاکم ذی صلاح طرح دعوی نموده ام تا برخورد در خور و شایسته اعمال مرتکبین با آن‌ها صورت گیرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید