هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نمایشگاه هنر ایرانیان مهاجر ، نشانی از پتانسیل مشارکت خلاق

نمایشگاه “آنسوی ممنوعیت” و برجسته کردن نقش هنر در برهه های تعلیق

ناهید حقیقت “زنان کردی در لباس قرمز” ۲۰۱۵

در ژانویه ۲۰۱۷ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا طی فرمانی ورود ۷ ملیت مسلمان به خاک آمریکا را ممنوع اعلام کرد. در طی روزها و ماههای بعد دادگاه‌های متعددی این دستور را غیر اجرایی و برخلاف قانون اساسی کشور دانستند با این توجیه که برای ملل مسلمان تبعیض آمیز است.

حسین فاطمی، از مجموعه “حقیقت پوشیده” ۲۰۱۳

به فاصله کوتاهی پس از این فرمان، سازمان‌های هنری آمریکا در اعتراض به آن به علت ضدیت با ارزشهایی چون هم‌آوردی، تنوع و آزادی از خود واکنش نشان دادند.

جیسون نوشین، “این احمقهای رومی” ۲۰۱۷

موزه هنرهای مدرن نیویورک با نصب آثاری از هنرمندان برخاسته از ملل مسلمان منع شده، این فرمان را محکوم کرد. موزه دیویس با رویکردی متفاوت پیام مشابهی داشت. موزه به طور موقت آثاری که توسط هنرمندان مهاجر خلق یا اهدا شده بودند را از دیوارهای خود برداشت.

شیرین نشاط، از مجموعه “آخرین جهان” ۲۰۰۳

پیام هردو کاملا واضح وشفاف بود: مهاجران بخش غیرقابل جدایی از بدنه این کشور هستند و مشارکتشان در فرهنگ و تمدن آمریکا ارزشمند است.

نازنین نوروزی، “کتاب شور شماره ۱۰” ۲۰۱۶

در همین راستا هنرمند ایرانی مقیم نیویورک، نیکی نجومی می گوید: درک لزوم تبادل فرهنگی در این برهه از زمان اهمیت دارد. و به این ترتیب ما این نمایشگاه را برپا کردیم.”

شهرام کریمی، بدون عنوان ۲۰۱۶

نمایشگاه “آنسوی ممنوعیت” در گالری هنرهای زیبا سوزان الی در نیویورک برپاست. این نمایشگاه با ارائه استدلالهای بصری در جهت روشن کردن مزایای مشارکت، تکثر آرا و آزادی بیان، جوابی مستقیم به فرمان اجرایی ترامپ است. در این نمایشگاه آثار ده هنرمند ایرانی که در آمریکا زندگی و کار می کنند به نمایش گذاشته شده است.

رها رئیس نیا، مجموعه “تکدی گری ۴” ۲۰۱۴

آثار هنرمندانی چون نیکی نجومی، حسین فاطمی، ناهید حقیقت، جیسون نوشین، شیرین نشاط، نازنین نوروزی، رها رئیس‌نیا، افشین ناقونی، شجاع آذری و شهرام کریمی در رشته ها و سبکهای مختلف در این نمایشگاه در معرض دید عموم هستند. این نمایشگاه تا ۳۰ آگوست ۲۰۱۷ (۸ شهریور ۱۳۹۶) برپا خواهد بود.

نیکی نجومی، “زمان که می گذرد” ۲۰۱۵

مرکز غیر انتفاعی نیویورک در امور حقوق بشر در ایران به آقای نجومی مراجعه کرد تا برنامه “آنسوی ممنوعیت” را جمع آوری و برگزار کند و ۹۰ درصد از درآمد حاصل از این سازمان به نفع آن سازمان است.

 

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید