هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

ادامه تور نمایشگاهی پلتفرم ۱۰۱ در گالری علیها

پلتفرم ۱۰۱ در ادامه تور نمایشگاهی خود آدینه ۲۶ امرداد به گالری علیها می‌رسد و به مدت یک ماه در این نگارخانه بر دیوار می‌رود.

پلتفرم ۱۰۱ – صدو یک شهود از تک‌فرکانس

مقدمه :

هنر، یک مصرف خلاق است. در اینجا ما به تعریفی از هنر استناد کرده‌ایم که اسکیتوفسکی در سال ۱۹۷۶ آن را مصرف «خلّاق» در برابر مصرف «دفاعی» خواند. شما می‌توانید هزینه‌ای را که کرده‌اید مجدداً به دست آورید اما اگر شما فرصتِ خرید یک اثر هنری را زمانی که در دسترس بوده از دست بدهید، احتمالاً دیگر آن را به دست نخواهید آورد.

 

کانسپت:

برابری فرصت برای هنرمند و مخاطب پلتفورم ۱۰۱، از یک‌سو فرصتی است برای مردم تا به وسیله‌ی هنر، زندگی خود را دگرگون کنند و ازسوی دیگر فرصتی است برای هنرمند تا هنرش را به‌صورتی عادلانه در اختیار همگان گذارد و به عبارتی، دموکراتیزه کند.

 

روش اجرائی:

نمایشگاه هایی با قاب‌های کوچک ، پلتفورم ۱۰۱ در پی آن است تا مجموعه‎ آثاری با ابعاد کوچک (١٠ در ١۵ سانتی‌متر) درهفت ادیشن در هفت گالری به نمایش بگزارد. این نمایشگاه ها، شامل عکس‎های دیجیتال و آنالوگی است که شامل دو بخش مدعو و فراخوان عمومی می‌شود. اولین دوره نمایشگاه در یکم تیرماه در عمارت روبرو  و گالری نگر افتتاح می شود. دور دوم نمایشگاه بیست و نهم تیرماه نود هفت در نگارخانه شماره چهار و ششم مرداد ماه در خانه موزه استاد انتظامی دنبال خواهد شد. گالری متن اصفهان میزبان پنجمین افتتاحیه  نمایشگاه لحظه قطعی در نوزدهم مردادماه خواهد بود و با بازگشت دوباره تور به تهران دور ششم  بروی دیوارهای گالری علیها از بیست و ششم مرداد خودنمایی خواهد کرد.آخرین دور نمایشگاه از شانزدهم شهریور در گالری آریانا رونمایی شده و تا روز اختتامیه در تاریخ بیست و هفتم شهریور ادامه خواهد داشت.

 

همچنین یک ادیشن از عکس ها در حراجی که در سایت پلتفرم به صورت دیجیتال چکش می خورد به فروش خواهد رفت.

 

رنگ: سیاه‌و‌سفید

هنر عکاسی موفقیت در استفاده از هارمونی، اشباع و تُن‌های رنگ به منظور شکل دادن یک جوّ یا یک حس است. این نکته در عکاسی سیاه‌وسفید حول محور تضاد و بافت شکل می‌گیرد. به این‌ترتیب، می‌توان گفت که این پلتفورم، قدرت انعکاس خلاقیت در نمایش آنچه مدنظر هنرمند است را با آزاد گذاشتنِ آن‌ها در بستر موضوعی مشخص، در نظر گرفته است.

 

تعداد آثار نمایشگاه: ۱۰۱

درنهایت، شاهد ١٠١ نگاه تک‌رنگ و تک‌فرکانس از خوانش شخصی هنرمند نسبت به مقوله لحظه قطعی به صورت نمایشگاه گردانی در هفت گالری  خواهیم بود. این نمایشگاه که به مرور آثار عکاسی تک‌رنگ ایران تعلق دارد ، زمینه های انجام فعالیت های پژوهشی بر وی هر دو حیطه ی هنرهای زیبا و اقتصاد هنر به طور جداگانه فراهم می کند.

 

قیمت آثار: ۱۰۱ هزار تومان

در این پلتفورم، آثار با قیمت‌های ثابت یکصد و یک هزارتومان برای فروش عرضه می‌شوند و در طول دوره‌ی حراج، با هر تگ خرید بر روی یک اثر، پنجاه هزارتومان به قیمت اضافه می‌شود و اثر می‌تواند به تعداد بیش از یکی تا آخرین قیمت پیشنهادی فروخته شود.

 

موضوع نمایشگاه نخست:

لحظه قطعی

 

ناگهان فهمیدم، یک عکس می‌تواند ابدیت را در یک لحظه بایستانَد به یاد هنری کارتیه برسون خالق مفهوم «لحظه قطعی» هنری کارتیه برسون (به فرانسوی: Henri Cartier-Bresson)، زاده‌ی ۲۲ آگوست ۱۹۰۸ در شانتلو، فرانسه – درگذشته ۳ آگوست ۲۰۰۴ عکاس فرانسوی بود که در ابداع و گسترش فوتوژورنالیسم و همچنین عکاسی لحظه‌ای و خیابانی نقش اساسی داشت.

 

او معتقد بود:

«کسری از ثانیه وجود دارد که خلاقانه است. هنگامی که شما عکسی برمی‌دارید چشمان شما باید ترکیب یا بیانی را در حیات ببیند که به شما ارائه شده است و شما باید آن را در زمانی که عکس را برمی‌دارید درک کنید. این لحظه‌ای است که عکاس، آفریننده است… . در عکاسی، کوچکترین چیزها می‌توانند بزرگترین سوژه‌ها باشند، ویژگی‌های کوچک می‌توانند به موضوعی مهم بدل شوند»

 

 

 

مدیر هنری پلتفرم

محمد علی فاموری

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید