هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

همایون خسروی نوازنده ویولنسل درگذشت

همایون خسروی نوازنده‌ی برجسته‌ی ویولنسل و آهنگساز روز آدینه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ در لس آنجلس درگذشت.

او از هنرمندان بسیار فعال ایرانی ساکن امریکا به شمار می‌رفت و سال‌ها با بیماری سرطان (چنگار) مبارزه می‌کرد.

همایون خسروی دانش‌آموخته‌ی هنرستان عالی موسیقی بود و نوازندگی سازهای گوناگون را از استادان بزرگی چون مرتضی حنانه، زاون مورکوریان، میشل خوتسیف، هوشنگ سنجری و محمد پورتراب فرا گرفته بود اما ساز اصلی وی «چلو» یا ویولونسل بود.

این هنرمند از نوجوانی با ارکستر ملی رادیو به رهبری ایرج گلسرخی و فریدون شهبازی، و پس از آن با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فرهاد مشکات همکاری داشت.

وی در کارنامه‌ی پربار هنری خود همکاری با ارکستر مجلسی تلویزیون ملی ایران، اجراهای بسیار در جشن هنر شیراز، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حضور در جشنواره های جهانی گوناگون را به یادگار دارد.

او که از اعضای پیشین ارکستر ملی ایران بود، دوره های مختلفی را نیز در آلمان و اتریش پشت سرگذاشت و مدتی پس از شروع جنگ ایران و عراق به امریکا مهاجرت کرد و ساکن شهر لس آنجلس شد.

گفتنی است همایون خسروی در موسیقی متن فیلم‌هایی چون قیصر، گوزن ها، گاو، گلهای داوودی، سلطان صاحبقران، سریال سلطان و شبان، امیر کبیر و سربداران مشارکت داشت و در خارج از ایران هم با بیش‌تر هنرمندان ایرانی در سبک‌های گوناگون به هم‌کاری پرداخت که از آن میان می‌توان به با آهنگسازانی چون کیهان کلهر، همایون رحیمیان، اسفندیار منفردزاده، هرمز فرهت، کامبیز روشن روان، واروژان، بابک بیات، و فرهاد فخرالدینی اشاره کرد.

درگذشت همایون خسروی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و در ساعات گذشته بسیاری از هنرمندان، درگذشت او را به جامعه‌ی موسیقی ایران تسلیت گفتند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید