هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

واکنش‌ها به دومین اسکار اصغر فرهادی

در پی موفقیت اصغر فرهادی در دستیابی به دومین جایزه‌ی اسکار، شماری از شخصیت‌ها به این فیلمساز ایرانی تبریک گفتند. در مراسم اسکار امسال، از عباس کیارستمی، کارگردان فقید ایرانی نیز یاد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی، در پیامی توئیتری به عوامل فیلم “فروشنده” برای کسب جایزه‌ی اسکار تبریک گفت. به گزارش ایسنا، ظریف در پیام خود نوشته است: «به عوامل فیلم فروشنده برای کسب اسکار و ایستادن در مقابل “ممنوعیت ورود مسلمانان” افتخار می‌کنم. ایرانیان هزاران سال است که جلوه‌گاه فرهنگ و تمدن‌اند».

علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی نیز به مناسبت موفقیت فرهادی پیامی منتشر کرده که در آن از جمله می‌خوانیم: «فخر و مباهات دیگری، اوراق وزین تاریخ سینمای ایران اسلامی را آذین بست. اصغر فرهادی، بسان خیل عظیمی از فرهیختگان این آب و خاک، فارغ از جوایز و افتخاراتی که برای سرزمینش کسب کرده برای همیشه در قلوب تمام هموطنانش جایگاه ویژه‌ای دارد».

تابش در بخش دیگری از پیام خود نوشته است: «آنچه باعث ماندگاری فرهادی می‌شود، نه بیش از یکصد جایزه و افتخارات بین‌المللی او نظیر دو جایزه اسکار، که البته غرور برانگیزست، بلکه دوراندیشی، درایت، نجابت، شرافت و نگاه ملی، بلکه، بین‌المللی اوست که به انسان‌ها نه در قالب رنگ و نژاد که فراتر از آنها می‌نگرد و احترام می‌گذارد.»

گفتنی است که بنیاد سینمایی فارابی و هیات معرفی فیلم ایرانی، پس از بحث‌های همه‌جانبه و بررسی‌های تکمیلی، با اکثریت بزرگ آرا، فیلم “فروشنده” اصغر فرهادی را برای معرفی به فرهنگستان و رقابت در رشته‌ی بهترین فیلم خارجی‌زبان برگزیده بود.

امیر اسفندیاری، سخنگوی کمیته‌ی معرفی فیلم ایرانی به اسکار نیز در پی برگزیده شدن فیلم “فروشنده”، این موفقیت را به سینمای ایران، اصغر فرهادی و دست‌اندرکاران فیلم “فروشنده” تبریک گفت.

اسفندیاری در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: «خیلی اتفاق نادری است که کشوری دوبار جایزه‌ی اسکار را بگیرد و این افتخار علاوه بر سینمای ایران، برای کشورمان است». او یادآور شد که سینمای ایران تا کنون ۳ بار نامزد دریافت اسکار شده و دو بار این جایزه را دریافت کرده است.

واکنش دیگر از آن حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی ایران است که در پیامی خطاب به اصغر فرهادی، او را “سفیر توانا و زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی” خوانده و یاد آور شده که “این موفقیت تاریخی و بزرگ موجی از شادی و شور آفرید”.

اصغر فرهادی، فیلمساز نامدار ایرانی، شب گذشته برای دومین بار موفق شد، جایزه‌ی اسکار را برای فیلم “فروشنده” به دست آورد. فرهادی که به عنوان اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر منع ورود شهروندان چند کشور اسلامی و از جمله ایران به آمریکا، از شرکت در مراسم اسکار امسال خودداری کرد، پیامی فرستاد که توسط انوشه انصاری، فضانورد ایرانی در مراسم اسکار قرائت شد.

فرهادی در پیام خود از جمله گفته است: «افتخار بزرگی‌ست که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه‌کننده‌ام “الکساندر ماله‌گی” و پخش‌کنندگانم “کوهن مدیا” و “آمازون” تشکر می‌کنم. همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی. متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم».

در بخش دیگری از پیام فرهادی آمده: «تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.»

به گفته‌ی اصغر فرهادی: «سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی‌ست که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.»

یادی از عباس کیارستمی

در جریان برگزاری هشتاد و نهمین دوره‌ی جوایز سینمایی اسکار، در  ویدیویی که درباره‌ی یادبودها منتشر شد، از عباس کیارستمی کارگردان پرآوازه و فقید ایرانی نیز تصویری دیده شد.

عباس کیارستمی مدت کوتاهی پیش از درگذشت در تیرماه سال گذشته، برای عضویت در شاخه‌ی کارگردانی آکادمی اسکار دعوت شده بود.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید