هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

پلتفرم ۱۰۱ نخستین تور نمایشگاهی ایران

از تهران تا اصفهان با پلتفرم ۱۰۱

نهاد هنری مستقل پلتفرم ۱۰۱ با همکاری مجله تهران و استودیو فاموری نخستین تور نمایشگاهی در ایران را برگزار می‌کنند.

به گزارش هنرگردی، این تور نمایشگاهی (tour exhibition) در راستای حمایت از هنرمندان جوان و ایجاد پیوند میان نهادهای خصوصی (هنری) کشور با محوریت اقتصاد هنر راه‌اندازی شده و برای نخستین بار به عرضه و فروش آثار در هفت نسخه آثار هنرمندان ایرانی و خارجی، در  هفت گالری تهران و اصفهان در بازه زمانی سه ماهه می‌پردازد.

نمایشگاه لحظۀ قطعی شامل عکس‌های دیجیتال و آنالوگی در ابعاد ۱۰ در ۱۵ سانتی‌متر است که در دو بخش مدعو و فراخوان عمومی با کیوریتوری محمدعلی فاموری و رضا فاموری گردآوری شده است.

این نمایشگاه به یاد هنری کارتیه برسون خالق مفهوم «لحظه قطعی» برگزار می‌شود. هنری کارتیه برسون (۱۹۰۸- ۲۰۰۴) عکاس فرانسوی که در ابداع و گسترش فوتوژورنالیسم و همچنین عکاسی لحظه‌‌ای و خیابانی نقش اساسی داشت. وی باور داشت:

کسری از ثانیه وجود دارد که خلاقانه است. هنگامی که شما عکسی برمی‌دارید، چشمان شما باید ترکیب یا بیانی را در حیات ببیند که به شما ارائه شده است و شما باید آن را در زمانی که عکس را برمی‌دارید درک کنید. این لحظه‌ای است که عکاس، آفریننده است. در عکاسی، کوچکترین چیزها می‌توانند بزرگترین سوژه‌ها باشند، ویژگی‌های کوچک می‌توانند به موضوعی مهم بدل شوند.

برگزاری نمایشگاه به صورت یک تور هنری سه ماهه رویدادی است جدید که پلتفرم ۱۰۱ به همراه هنرمندان و هنردوستان با هم آنرا تجربه خواهند کرد. به این منظور، با شروع تابستان، ‌در تور نخست فضائی برای نمایش آثار هنرمندان در عمارت روبرو و گالری نگر فراهم شده است. تور دوم نمایشگاه که بلافاصله بعد از اتمام نخستین تور در بیست و نهم تیر آغاز خواهد شد، نگارخانه چهار و ششم امرداد خانه موزه استاد انتظامی در نظر گرفته شده است. گالری متن اصفهان نیز میزبان دور سوم نمایشگاه لحظۀ قطعی در نوزدهم امرداد خواهد بود و با بازگشت دوباره تور به تهران، برای چهارمین دور خود، آثار بر روی دیوارهای گالری علیها از بیست و ششم امرداد خودنمایی خواهند کرد. آخرین دور نمایشگاه، شانزدهم شهریور در گالری آریانا رونمایی می‌شود و تا روز اختتامیه در بیست و هفتم شهریور ادامه خواهد داشت.

پلتفرم ۱۰۱ از یک سو فرصتی است برای مردم تا به وسیلۀ هنر، زندگی خود را دگرگون کنند و از سوی دیگر فرصتی است برای هنرمند تا هنرش را به صورتی عادلانه در اختیار همگان گذارد و به عبارتی دموکراتیزه کند. در این پلتفرم آثار به قیمت‌های ثابت یکصد و یک هزار تومان برای فروش عرضه می‌شوند و در طول دورۀ حراج با هر تگ خرید بر روی یک اثر پنجاه هزار تومان به قیمت اضافه می‌شود و اثر می‌تواند به تعداد بیش از یکی تا آخرین قیمت پیشنهادی فروخته شود.

پلتفرم ۱۰۱ می‌تواند نمونه‌ای وطنی برای گام نهادن درست در مسیر ناهموار معرفی آینده سازان هنر باشد.

علاقه‌مندان برای شرکت در آیین گشایش نخستین روز این تور که روز جمعه اول تیرماه ۱۳۹۷، ساعت  ۱۶  برگزار می‌شود، می‌توانند به عمارت روبرو به نشانی چهارراه ولی‌عصر(عج) مراجعه کنند یا برای دریافت اطلاعات بیشتر  به نشانی اینترنتی www.platform-101.com مراجعه کنند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید