هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

پوران فرخزاد نویسنده و پژوهشگر درگذشت

متاسفانه باخبر شدیم صبح پنج‌شنبه، نهم دی‌ماه پوران فرخزاد پس از یک دوره بیماری بر اثر ایست قلبی درگذشت.

روز گذشته پزشکان معالج پوران فرخزاد در بیمارستان ایرانمهر تهران حال عمومی او را وخیم‌تر از روزهای گذشته اعلام کردند.

پیش از ظهر پنج‌شنبه، نهم دی‌ماه (۲۹ دسامبر) برخی از نزدیکان فرخزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تائید کردند که این نویسنده، شاعر، مترجم و پژوهشگر معاصر ایران بر اثر ایست قلبی درگذشته است.

پوران فرخزادشاعر و داستان‌نویس بود و چند اثر پژوهشی از جمله دانشنامه زنان فرهنگ‌ساز ایران و جهان را تالیف کرده است. از او چند مجموعه شعر و داستان به جا مانده اما بسیاری از صاحب‌نظران برای آثار پژوهشی و انتقادی او اهمیت بیشتری قائل هستند.

“زن از کتیبه تا تاریخ” با عنوان فرعی دانشنامه زنان فرهنگ‌ساز ایران و جهان یکی از آثار پوران فرخزاد است که در سال ۷۸ در دو جلد منتشر شد. کارنمای زنان کارای ایرانی و چند مجموعه از شعرهای برگزیده شاعران زن از دیگر آثار فرخزاد هستند. از این نویسنده چند کتاب نقد نیز برجا مانده که در آنها به نقش زن در آثار احمد شاملو و سهراب سپهری پرداخته شده است.

“کسی که مثل هیچ‌کس نیست” عنوان کتاب دیگری از این پژوهشگر ادبی است که درباره خواهر او فروغ فرخ‌زاد و با همکاری مسعود قاسم‌زاده تالیف شده و سال ۸۱ توسط نشر کاروان انتشار یافت.

برخی معتقدند پوران فرخزاد همواره در سایه خواهر و بردار نامدار خود فروغ و فریدون زیسته است. او بهمن ماه ۸۶ در گفت‌وگویی با نشریه اینترنتی “کانون زنان ایرانی” این برداشت را نادرست خوانده و گفته است: «من، فروغ و فریدون همه برای خودمان یک جزیره جدا و مستقل بودیم. بنابراین نه فروغ زیر سایه من بود و نه من زیر سایه او.»

فروغ فرخ‌زاد نیم قرن پیش (۲۵ بهمن ۱۳۴۵) در سن ۳۱ سالگی در یک تصادف درگذشت.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید