هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چرا پلتفرم ۱۰۱ مهم است؟

پلتفرم ۱۰۱ به جرات یکی از مبتکرانه‌ترین رخدادهای نمایشگاهی ایران است که به تازگی به گالری علیها رسیده و پیش از آن نیز در گالری های روبرو، نگر، چهار، خانه موزه استاد انتظامی و متن (اصفهان) به نمایش در آمده بود و قرار است ماه آینده هم گالری آریانا میزبان آن شود.

این رویداد هنری که عنوان نخستین تور نمایشگاهی ایران را با خود یدک می‌کشد، در هدف‌گذاری خود، برابری فرصت برای ۱۰۱ هنرمند و مخاطبان را مد نظر قرار داده و با نمایش مجموعه‎ آثار سیاه و سفید با ابعاد کوچک (١٠ در ١۵ سانتی‌متر) در هفت نسخه در هفت گالری، نوبت نخست را به پایان می‌رساند.

محمد علی فاموری و رضا فاموری که نمایشگاه گردانی پلتفرم ۱۰۱ را بر عهده داشتند در توضیح “فرصت برابر”  یادآورشدند که در این تور نمایشگاهی نه تنها در نوع ارائه آثار، بلکه در قیمت نیز رعایت شده و تمامی عکس ها با قیمت ۱۰۱ هزار تومان قابل خرید هستند. ایشان هم‌چنین درباره کانسپت این مجموعه به هنرگردی گفتند:

عنوان «لحظه ی قطعی» در بزرگداشت هنری کارتیه برسون، عکاس شهیر فرانسوی گزینش شده است؛ چرا که برسون که نقش مهمی در خلق و گسترش عکاسی خیابانی و فتوژورنالیسم داشت و بسیاری او را پدر عکاسی خبری می دانند. او در کتاب خود لحظه ی قطعی را بهترین لحظه برای فشردن شاتر معرفی می کند.

دو نکته مهم در این رویداد، یکی داشتن المان های شبه حراج در پیکر یک نمایشگاه هنرهای تجسمی است به گونه‌ای که هر خریدار می‌تواند با شش نفر دیگر به رقابت پرداخته و در صورت خرید زودتر، بهای کمتری را بپردازد؛ چرا که به ازای فروش هر نسخه، اثر بعدی با افزایش ۵۰ هراز تومانی همراه می‌شود و دوم، مستند سازی یک نمایشگاه توسط هفت گالری به جای یکی است که قطعا در اطلاع رسانی نمایشگاهی و رزومه‌ی هنرمندان شرکت کننده تاثیر قابل توجهی دارد؛ به ویژه که توجه خاصی به دو زبانه بودن اعلانات آن شده است.

عکاس: فرانک محمدی

در کل تور نمایشگاهی پلتفرم ۱۰۱ را می‌توان رخدادی دانست که جای خالی آن در حوزه هنرهای تجسمی کشور حس می‌شد و به جرات می‌شود گفت گام نخست پلتفرم ۱۰۱ محکم برداشته شده و انتظار می‌رود در مسیر خود به تکامل بیش‌تری برسد؛ برای مثال شاید بهتر باشد به جای نمایشگاه کل مجموعه آثار در چندین گالری واقع در یک شهر، تعدد شهرها و حتی کشورها مد نظر باشد.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید