هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چهارمین حراج تهران

دیروز عصر مورخ هشتم خرداد ۱۳۹۴ در هتل پارسیان آزادی، چهارمین حراج تهران در حالی با اجرای همیشگی رضا کیانیان برگزار شد که توانست به رکورد فروش ۲۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان دست پیدا کند. لازم به ذکر است که بیش از ۸۰۰ نفر از مجموعه داران و علاقه مندان به هنر مدرن و معاصر ایران در این رویداد شرکت داشتند و ۱۲۶ اثر هنری ارائه شد که تنها یک اثر چکش نخورد. رکورد فروش چهارمین حراج تهران به دو تابلوی بدون عنوان از مجموعه تنه درختان سهراپ سپهری با رقم فروش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون و دیگری یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تعلق داشت که در رقابت میان چهارده مجموعه دار به فروش رسید. سومین صدر نشین جدول فروش هم اثری بود از منوچهر یکتایی به قیمت ۹۵۰ میلیون تومان. هم چنین برای نخستین بار در این حراج یازده اثر کلاسیک ارائه شدند که نقاشی بدون عنوان محمد غفاری معروف به کمال‌الملک با رقم فروش پانصد میلیون تومان چکش خورد. این در حالی بود که نتیجه‌ی این حراج نزدیک به دویست درصد بالای رقم پیش‌بینی شده بود و توانست پنج رکورد جهانی هم برای استادان هنر ایران به ثبت برساند.

بنا به آمار منتشر شده از سوی حراج تهران، از میان ۱۷۰ درخواست کننده، تعداد زیادی خریدار جدید موفق به مشارکت در حراج دیروز شده بودند. هم‌چنین رکوردهای هنرمندان مدرن ایرانی قابل تامل بوده و به ترتیب سهراب سپهری، منوچهر یکتایی و بهمن محصص سه هنرمند صدر نشین چهارمین حراج تهران بودند. از میان هنرمندان جوان هم شهریار احمدی، صدرا ارحامی و محمد بزرگی خوش درخشیدند.

در کل، ارزش فروش چهارمین حراج تهران به بیست و یک میلیارد و چهل میلیون تومان رسید که این رقم بابت ۱۰۷ اثر نقاشی، ۱۳ مجسمه و ۶ عکس از ۱۰۹ هنرمند پرداخت شد و این درحالی بود پیش‌بینی‌ها در انتظار رقمی برابر با ۱۱ میلیارد و ۲۸۳ میلیون بودند؛ رقمی که تقریبا نصف ارزش کل فروش در روز هشتم خرداد بود.

Tehran-auction-price-khordad-2015-honargardi

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید