هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چگونه از آثار هنری گرانقیمت خود به بهترین وجه نگهداری کنید

نگهداری از اثر هنری به سادگی

مدیر هنری موزه لئوپولد، آقای هانس پیتر ویپاینگر در افتتاحیه نمایشگاه “گنجینه های پنهان مجموعه ها” در موزه لئوپولد وین سخنرانی نمود. موزه لئوپولد در میان مجموعه خود به دنبال آثاری است که نیاز به نگهداری و مرمت دارند اما به علت کمبود زمان یا اعتبارات مالی هنوز بازسازی نشده اند.

آقای هانس پیتر ویپاینگر

چه یک مجموعه‌دار مجرب باشید و چه اولین اثر هنری خود را خریداری کرده باشید، باید بدانید چگونه برای سالیان متوالی از اثر هنری خود مراقبت نمایید.

تکنیکهای بسیاری وجود دارند که می توانند طول عمر اثر هنری شما را اقزایش دهند. این موارد شامل شرایط نگهداری عمومی و محلی است که اثر هنری در آن گذاشته می شود. نگاهی به برخی از بهترین روشها برای نگهداری از اثر هنریتان در بهترین شرایط ممکن می اندازیم.

اثر هنری خود را در محیط مرطوب نگه ندارید. ممکن است بدیهی به نظر برسد اما برخی افراد واقعا آگاه نیستند رطوبت چقدر برای اثر هنری به خصوص نقاشی خطرناک است. رطوبت، جذب اثر هنری شما شده که می تواند رنگ را شل کرده و شکل کلی اثر را معوج نماید. اگر به طور طولانی در معرض رطوبت قرار گیرد قارچ روی آن رشد کرده که اثرات غیر قابل جبرانی را می گذارد. برخی از محلهایی که در خانه رطوبت بالایی دارند حمام، نزدیک گاز و بالای سینک ظرفشویی هستند.

بهترین مکان برای نگهداری از اثر هنری تان در یک اتاق با تهویه مناسب و دسترسی هوای آزاد است. همچنین در صورتی که بخار آب غیر قابل اجتناب باشد می توانید از دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید که اثر بخار آب را به حداقل می رساند.

مراقب نحوه پاک کردن شیشه روی اثر باشید. وقتی که شیشه روی قاب را پاک می کنید هرگز شیشه پاک کن را مستقیم روی شیشه نپاشید. ریسک اینکه اطراف قاب با مواد پاک کننده غشته شده یا به خود اثر نشت کند بسیار بالاست. همچنین احتمال دارد که رنگ در نقاشی بدود به خصوص اگر نقاشی آبرنگ باشد.

در عوض از یک پارچه خشک و نرم استفاده کنید تا با دقت گرد و غبار را پاک کنید. در صورتی که واقعا لکه هایی وجود دارد که با دستمال خشک پاک نمی شوند مایع شیشه پاک کن را جداگانه روی دستمال اسپری کنید و سپس شیشه را پاک کنید. کمترین میزان مایع شیشه پاک کن را بکار برید.

از پولیش مبلمان روی آثار هنری چوبی استفاده نکنید. هرگز از پولیش مبلمان برای تمیز کردن آثار هنری چوبی یا قاب آنها استفاده ننمایید. بیشتر آثار چوبی پوششی ظریف دارند که ظاهر خاص اثر را به آن بخشیده است و پولیش باعث می شود این لایه از بین برود. اگر چوب بکار رفته پوششی نداشته باشد باید حتا بیشتر دقت نمایید؛ چوب خام به سرعت هرگونه پولیش یا مایعی را جذب می کند که به طور چشمگیری ظاهر آن را عوض می کند.

بهترین روش برای تمیز کردن اثر هنری چوبی گردگیری دائمی دو تا سه بار در هفته است. این عمل باعث می شود گرد و غبار روی اثر جمع نشود که در آینده مشکلات بیشتری ایجاد نکند. هیچگونه مایع یا پاک کننده ای نباید با چوب در تماس باشد. چنانچه اثر چوبی قدیمی شما نیاز به پاک شدن دارد حتما با یک متخصص مشاوره کنید.

اثر هنری را در معرض نور مستقیم خورشید نگذارید. یکی از عوامل مضر برای اثر هنری قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا نورهای داخلی مانند چراغ یا نورافکن است. در طول زمان، نور باعث می شود اثر شما رنگ پریده شده یا ترک بخورد، خطراتی که غیر قابل برگشت هستند. نور فرابنفش خطرناک ترین عامل برای نقاشی است و با اثر گذاشتن روی رنگدانه ها باعث می شود رنگها محو شوند.

بهترین روش برای اجتناب از اثرات مخرب نور، کنترل میزان نور اتاق است. یکی از راحت ترین روشها استفاده از نورگیرهایی است که تمام روزنه را بپوشاند. این نوع از نورگیرها را می توان بنا به ساعت های مختلف و میزان نور تنظیم نمود.

مراقب آثار هنری انبار شده باشید. درصورتی که تصمیم به انبار کردن اثر هنری خود داشتید باید نسبت به نحوه انجام آن دقت کنید. آثار خود را در زیرزمین یا اتاق زیرشیروانی نگهداری نکنید چراکه این مکانها معمولا مرطوب بوده و در معرض تغییرات دمای زیادی هستند. انبارهای خارج از خانه نیز به دلیل رطوبت و وجود موش یا حشرات، انتخاب بدی هستند.

در عوض اثر خود را در داخل خانه و در یک اتاق یا کمدی نگهدارید که استفاده نمی کنید. نقاشی ها را در یک پارچه نرم یا پوشش های پلاستیکی حبابدار بپیچید و به صورت عمودی بگذارید. در صورتی که چندین اثر را با هم انبار می کنید، آثار را با مقوا یا برگه های غیر اسیدی جدا کنید.

با رعایت کردن این نکات می توانید اثر هنری خود را برای چندین سال با ظاهری عالی نگه دارید. آیا می توانید نقاشی خود را جابجا کنید، تکنیکهای پاک کردن خود را تغییر دهید یا نورگیرهای جدیدی نصب کنید؟ با کمی فکر کردن و مقداری صرف زمان می توانید آثار هنری خود را برای نسلهای آینده در شرایط عالی حفظ کنید.

نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید