هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چیدمان های معمارانه در میدان تاریخی نوا

در محدوده ی شهر بارسلون مجموعه ای از پاویلیون ها (غرفه) برای رویدادی با عنوان BCN re.set برپا شده‌اند. یکی از این چیدمان ها با موضوع “هویت” کار استودیو طراحی اوربانوس است که با ساختاری متخلخل از بامبو طراحی شده و یادآور تفسیری تازه از تاق های روم باستان و کاتالان است. این پروژه با همکاری مدرسه معماری “لا ساله” انجام شده است. هدف این رویداد فهم مسئولیت و درک بهتر منطقه عنوان شده است.
محل قرار گیری غرفه “نوا پلازا” را جهت گسترش بخشی ازدیوار باستانی تقسیم کرده و محلی برای تجمع به وجود می آورد.

urbanus-identity-pavilion-bcn-reset-designboom-05
قطعات ضخیم 10 میلی متری متصل با مفاصل انگشتی و پیچ عکاس: گراسی مارسلا

یک سری گشودگی های قوسی در یکی از نماهای بلند غرفه سارماندهی شده اند که به یک تاق کاتالانی بزرگتر گشوده شده. فرم حاصله تلاشی است برای نمایش تامل میان دو عنصر تاریخی معماری. چیدمان از قطعات 10 میلی متری بامبو که برای ایجاد ساختاری مشبک و منظم که از قوس های سراسری به یکدیگر متصل شده‌اند، تشکیل شده است. ماهیت منسجم این سیستم نیاز به پشتبندها و تکیه گاه ها را حذف کرده است.

urbanus-identity-pavilion-bcn-reset--01
عکاس: جیمی روخاس

BCN re.set شامل 6 مداخله گسسته در شهر می باشد که خود قسمتی از فستیوال عمرانی بزرگ BCN است که به خاطر بزرگداشت سیصدمین سالگرد حوادث 11 سپتامبر 1714 برپا شده است. این تاریخ به عنوان روزی کلیدی در جنگ پیروزی اسپانیا شناخته می‌شود. این رویداد به دنبال کشف دوباره شهر قرن 18 و تاملی در شرایط شهری حال و آینده، از طریق نمایشگاههای مختلف، مذاکرات، سمینارها، نشریات، جشن ها و آثار هنری است.

روش ساخت غرفه، اجازه‌ی برچینی آن را پس از جشنواره می‌دهد. هم‌چنین بنا بر برنامه‌ریزی طراحان، از برخی قطعات چیدمان ها دوباره استفاده شده مابقی به سوخت زیستی برای گرمایش در زمستان آینده تبدیل می‌شوند.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید