هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

کهن ترین خالکوبی جهان روی مومیایی مصری پیدا شد

پژوهشگران، کهن ترین خالکوبی جهان را روی پوست دو مومیایی مصری مشاهده کردند.

این خالکوبی یک گاو وحشی و گوسفند بربری را روی بازوی یک مومیایی مرد و تصویری به شکل  S  را روی بازو و شانه مومیایی زن نشان می‌دهد. یافته‌های تازه نشان می‌دهد خالکوبی در آفریقا، هزاران سال پیش‌تر از آن چه تاکنون تصور می‌شد انجام می‌گرفته است. تصاویر این خالکوبی‌ها روی این دو مومیایی در نشریه علوم باستان‌شناسی منتشر شده است.

دانیل آنتون، یکی از نویسندگان گزارش و سرپرست بخش انسان‌شناسی زیستی در موزه بریتانیا می‌گوید این کشف، درک ما از این که مردم این عصر چگونه می‌زیستند را دگرگون می‌کند.

روی شانه راست مومیایی زن چهار تصویر به شکل” S ” دیده می‌شوند.

 

گفتنی است مومیایی مرد یکصد سال پیش پیدا شده بود و توموگرافی‌های رایانه‌ای که تاکنون روی این مومیایی انجام شده بود نشان می‌داد این مرد هنگام مرگ ناشی از زخم چاقو، بین ۱۸ تا ۲۱ سال داشت و لکه‌های تیره رنگ روی بازوی این مرد بی‌اهمیت قامداد شده بودند اما تصویربرداری‌های فروسرخ نشان دادند که این لکه‌ها در واقع خالکوبی‌ بودند. برداشت این است که یکی از این خالکوبی‌ها گاوی وحشی با دمی طولانی و شاخ است. دیگری به نطر یک گوسفند بربری است.

خالکوبی یک گاو وحشی و گوسفند بربری روی بازوی یک مومیایی مرد

باستان‌شناسان بر این باور بودند که تنها زنان در عهد باستان خالکوبی می‌کردند اما یافته‌های تازه نشان می‌دهد مردان و زنان هر دو خالکوبی کرده‌اند. پژوهشگران هم‌چنین فکر می‌کنند که خالکوبی‌ها نشان‌دهنده موقعیت، شجاعت و میزان دانش فرد از جادو بوده است. این دو مومیایی که در گورهایی کم‌عمق دفن شده بودند، در جبلین در در مصر علیا و ۴۰ کیلومتری جنوب اقصر پیدا شدند و تاریخ‌گذاری رادیوکربن این دو مومیایی نشان می‌دهد آ«ها در حد فاصل ۳۳۵۱ و ۳۰۱۷ قبل میلاد زندگی می‌کردند.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید