هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گاف بزرگ آمازون: تحویل کتاب پیش از رونمایی

رخدادهای عجیب یا به اصطلاح گل به خودی تنها ویژه کسب و کارهای نوپا نیست و گاهی شرکت های بزرگ هم از این گاف ها می‌دهند.

در تازه‌ترین این موارد، شرکت آمازون به عنوان بزرگ‌ترین عرضه کننده کتاب در امریکا، کتاب تازه‌ی نویسنده‌ و شاعر سرشناس کانادایی «مارگارت اتوود» را پیش از رونمایی، به دست مشتریانی که آن را پیش خرید کرده بودند رساند و توانست عده‌ی زیادی را شگفت زده کند!

این اتفاق از نظر حقوقی به این معنی است که شرکت آمازون از توافق ممنوعیت پخش یا فروش پیش از موعد که همه فروشنده های این کتاب آن را پذیرفته اند، تخلف کرده است. چرا که به صورت کلی زیر پا گذاشتن قانون موسوم به “امبارگو” می تواند رابطه فروشنده با ناشر را خدشه دار کند و باعث ضرر مالی فروشنده شود.

کتاب تازه خانم اتوود به نام «شهادت ها» دنباله اثر مشهور او «قصه ندیمه» است و جزو معدود آثار امسال که دوستداران بسیاری در گوشه و کنار جهان در انتظار چاپ آن هستند.

این کتاب در سیاهه پایانی نامزدهای جایزه معتبر ادبی بوکر نیز قرار گرفته است.

ناشرخانم اتوود «پنگوئن رندوم هاوس» در رشته توییتی بابت این رخداد پورش خواسته و شرکت آمازون هم ضمن عذرخواهی اعلام کرده که به دلیل مشکل فنی، عده کمی کتاب را پیش از موعد مقرر دریافت کرده‌اند.

کتابفروشی های مستقل اغلب با دقت از قانون «امبارگو» پیروی می‌کنند. اما بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی این موضوع را مطرح کرده‌اند که آمازون، به عنوان بزرگترین عرضه کننده کتاب در آمریکا، آیا در رابطه با این تخلف با مشکلی رو به رو خواهد شد؟ چرا که به هر حال ناشران ناچارند با این ابرفروشگاه اینترنتی کار کنند و این بعنی احتمالا کسی نمی‌خواهد با آمازون در بیفتد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید