هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نهالی برای فرهنگ؛ گردشی در موزه لوور ابوظبی

می توانست مرکز خرید دیگری باشد یا آسمانخراشی ‌برای اقامت، تجارت یا حتی سیاحت؛ ولی به جای همه اینها محلی برای گسترش «آگاهی» که گنجی است بسیار گران قیمت، ساخته شده است. برای گسترش فرهنگ به مهر نهالی کاشته اند.
گالری‌های موزه لوور ابوظبی در دوازده بخش به داستان زندگی انسان می پردازد. سفری که از پیش از تاریخ آغاز و تا هنر معاصر ما را همراهی می‌کند. هر بخش تمرکز بر موضوعات و ایده های مشترکی دارد که ارتباطات بشری را در سراسر عمر آدمی نشان می دهد. مجموعه گردآوری شده شامل شاهکارهایی است که از بخش های مختلف موزه لوور پاریس و شانزده موزه‌ دیگر فرانسه به ابوظبی آورده شده است.

زمانی که درون موزه قدم میزنم سه هفته از افتتاح رسمی آن در سال ۲۰۱۷ میگذرد و همه جا بوی تازگی میدهد. کاسه ها، مجسمه ها و سنگ نگاره هایی از منطقه شوش ایران در گالری های مختلف موزه نظرم را جلب میکند. توجه همزمان به معیارهای زیباشناسانه معماری بنای موزه و نحوه نمایش آثار مختلف هنری از مزیت های مثبت لوور ابوظبی است. گستردگی انتخاب آثار هنری نظر همه مخاطبان از هر سرزمینی را جلب می کند.

سفری به دل تاریخ هنر در تلاقی بیابان و دریا

نخستین گالری لوور ابوظبی «اولین دهکده ها» نام دارد که آثاری همچون مجسمه سنگی دو‌سر با قدمت ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد که در اردن کشف و یکی از قدیمی ترین ساخته های دست بشر است را در دل خود جای داده است.

گالری دوم از «اولین قدرت های بزرگ» می‌گوید. تابوت هایی از فراعنه مومیایی شده بخش اعظم آنرا تشکیل می‌دهد. در کنار آنها امکانی که به چشم می‌آید میز مخصوصی است برای نابینایان که می‌توانند مدل کوچک شده آثار هنری را‌در کنار توضیحات مربوط به آن لمس کنند.

موزه لوور ابوظبی / عکس از مرکز پژوهشگر هنر

در گالری سوم؛ «تمدن‌ها و امپراطوری‌ها» پرتره «مومی فایوم» به جای مانده از سال ۲۲۵ میلادی به نمایندگی از امپراطوری روم و مجسمه ۲/۵ متری فرعون رامسس دوم از ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از مصر باستان و آجرهای لعابدار از ۵۱۰ سال قبل از میلاد به نمایندگی از امپراطوری پارس به نمایش گذاشته شده است.

در گالری شماره چهارم که نام «مذاهب جهانی» را برخود دارد شما با آثار مختلف ادیان الهی از شیشه های رنگی منقش به تصویر مریم مقدس تا مجسمه رقص شیوا و خطاطی های قرآنی برخورد می‌کنید. در این تالار سمبل های ارتباط انسانی-الهی به صورت مجسمه، خطاطی و دیوارنگاره همگی در کنار هم به نمایش درآمده است. در گوشه ای حکاکی‌های مشترکی بر روی سنگ قبرهایی از تونس، فرانسه و عربستان سعودی جلب توجه میکند.

موزه لوور ابوظبی / عکس از مرکز پژوهشگر هنر

«مسیرهای تجارت آسیا» در گالری شماره پنج با نمایش فرش‌های عظیم رنگارنگ دست‌بافت و ظروف سرامیکی لعابدار به شکل پرنده یکی از چین ساخته شده بین سالهای ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلادی و دیگری با شباهت خیره کننده ای از ایران ساخته شده بین سالهای ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ میلادی، به خوبی تاثیر مبادلات در طول مسیر جاده ابریشم را نشان می دهد.

گالری ششم «از مدیترانه تا آتلانتیک» نام دارد. مجسمه برنزی «شیر ماری چا» به سال ۱۰۰۰ میلادی از آثار به نمایش‌گذاشته شده در این تالار است.
در میانه تالار شش و هفت کره ها و نقشه های جغرافیایی قدیمی، قدمت نقشه‌برداری از اقلیم ها را به خوبی نمایش می‌دهد.

در تالار شماره هفت «چشم‌انداز جهانی»، نقاشی «پرتره یک زن به نام لابلله فروننیر» اثر لئوناردو داوینچی به سال ۱۴۹۹ که یکی از پنج پرتره باقی مانده از اوست چشمان شما را افسون می‌کند.

موزه لوور ابوظبی / عکس از مرکز پژوهشگر هنر

گالری شماره هشت لوور ابوظبی «عظمت دربار» با کلاهخود جنگی عثمانی و لباس کامل جنگی از چین مزین شده است.

در گالری شماره نه «هنر جدید برای زندگی کردن»، نقاشی عظیمی از ناپلئون بناپارت مخاطب را با نقاشی اغراق شده از رهبران و اشراف آشنا می‌کند.

گالری شماره ده «یک دنیای مدرن؟» نامگذاری شده است. نقاشی «کولی» و همچنین نقاشی زنده ای از یکی از اعضای گروه موسیقی گارد امپراطوری ناپلئون سوم با نام «نی‌زن» اثر ادوارد مانه از اواسط قرن ۱۹ بر روی دیوارهای این تالار خودنمایی می‌کنند.

موزه لوور ابوظبی / عکس از مرکز پژوهشگر هنر

نقاشی «درس خواندن امیر جوان» اثر عثمان حمدی بی از اواخر قرن ۱۹ آموزش دیده در فرانسه که به خاطر توجه به جزئیات و سبک رئالیسم مشهور بود، جامعه دوران پایانی امپراطوری عثمانی را به نمایش می‌گذارد.
نقاشی «آرایش سیاه و خاکستری: پرتره مادر نقاش» اثر جیمز ویسلر از اواسط قرن ۱۹ تنهایی رضا داده‌ای را نمایان می‌سازد. در سوی دیگر خودنگاره‌ای از ونسان ون‌گوگ به سال ۱۸۸۷ و نقاشی «کشتی کودکان» اثر پل گوگن به سال ۱۸۸۸ مخاطب را میخکوب می‌کند.

در گالری شماره یازده «چالش مدرنیته» نقاشی «۲۶A» اثر جکسون پولاک از اواسط قرن ۲۰ که نتیجه مراسم سرخ‌پوستان ناواهویی با طعم سوررئالیستی شانس است خودنمایی می‌کند. در گوشه ای دیگر نقاشی «پرتره از یک زن» پابلو پیکاسو به سال ۱۹۲۸ و همچنین نقاشی «ترکیب با آبی،قرمز،زرو وسیاه» از موندریان به سال ۱۹۲۲چشمان را خیره می‌سازد.

به عنوان آخرین تالار در گالری شماره دوازده لوور ابوظبی «یک صحنه جهانی» مجسمه «فواره نور» اثر آی‌وی‌وی از قرن ۲۱ به عنوان آوانگارد روسی تاتلین به سان برج بابل می‌درخشد.

در زیر گنبد بزرگ لوور ابوظبی فضایی دو طبقه برای کودکان برنامه ریزی شده تا با کارگاه های تعاملی و نمایشگاه های خانواده محور تجربه یادگیری تکنیک ها و ایده های هنری را برای کودکان فراهم کند. محلی که برای پرورش کنجکاوی و خلاقیت در طراحی مناسب است. گسترش آگاهی و فرهنگ سازی را باید از کودکان آغاز کرد.

 

رامین سعیدیان

http://www.artresearcher.center

کارشناس ارشد پژوهش‌هنر / raminsaidian@gmail.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید