هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گفتگو با آبان اطمینان هنرمند و مدرس نقاشی

گفتگو با آبان اطمینان هنرمند و مدرس نقاشی به بهانه افتتاحیه هشتمین نمایشگاه نقاشی هنرجویان آموزشگاه هنرمعاصر

با عنوان   ” این یک کلاه نیست ”

آثار هنرجویان

طنین بنیادلو . نیایش سبک روح . ترانه کریمی . رادین احمدی . هانا افرنگ . دانیال احمدی . فربد ایمانی . وفا سیمیاب . دیانا قاسمی . سلنا رضازاده . آیلین علی عباسی . سودا پری . مازیار خوبهی .تارا عمانی .سارینا شریفی نیا .هلیا جعفری .طاها سبحانی . رومینا عباسی . مارینا عباسی . نیلا بیدار . آنیتا آقایی . وانیا حصاری فر . آیلی حصاری فر . آریا علی محمودی .آیشین سلطان پرست

 

فرهنگسرای ملل .- گالری شماره ۳ و ۱ –     ۲۶ فروردین الی ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ .

افتتاحیه . ساعت ۱۶ الی ۲۰

سالهای اقامت در ارومیه هر وقت از کار فنی خودم میبریدم به بهانه ای کوچک به آموزشگاه هنر معاصر میرفتم .وقتی میدیدم مدرسین این آموزشگاه خارج از جریان جاری هنر نقاشی با بچه ها کار میکنند امیدوار میشدم. من که ارتباطم با هنر نقاشی صرفا به عنوان یک مخاطب حساس است ، با دیدن کارهای پرقدرت و  کنش مند آبان اطمینان و شایان اسد زاده و حتی کودکانی که آنجا آموزش میدیدند واکنش هایی داشتم که قادر به نام گذاری این واکنش ها نیستم.چه میتوانستم بگویم وقتی کودکی فارغ از جهان استادش جهان شخصی خودش را خلق میکرد.آنها راه بزرگی را با این هنرمندان کوچک شروع کرده اند که خوشبختانه پایانی برایش متصور نیستند.

اگر آفرینش اثر هنری با رهایی هنرمند از جهان مادی ممکن است، کودکان رهاترین هنرمندان هستند. کودکان وقتی پرنده می کشند پرواز می کنند. با رودها جاری میشوند و با باران میبارند. این هنرمندان کوچک جهانِ بزرگی دارند بزرگتر از بوم و کاغذ نقاشی. آنها بیشتر یاد میدهند تا اینکه یاد بگیرند. تعلیم کودکان بیشتر همراهی با آنهاست تا دادن دستور و تکلیف. این نقاشان  وفادار به فرم و تصویر با دستهای کوچکشان کارهای بزرگی می کنند. خیلی بزرگ.

بهتر است به جای نقد آثار کودکان خارج از هرگونه تفسیر و توضیح فقط راوی آثار این هنرمندان خالص و جسور باشیم  خصوصا در نگاهی که به کارهای هنرجویان  آموزشگاه هنر معاصر  خواهیم انداخت . چون خوشبختانه معلم نقاشی این کودکان بیشتر از تعلیم به همراهی آنها اعتقاد داشته است.عنوان کردن کلمه غلط در برخورد با آثار کودکان خود غلط بزرگی است چرا که کودکان واحد سنجش و متر و معیار خودشان را دارند.جهان کودکان قوانین خاص خودش را دارد که هر لحظه میتواند تغییر کند به عبارتی جهان هنرشان اصلا قانونمند نیست.وقتی به نقاشی هنرجویان نمایشگاه ” این یک کلاه نیست ” نگاه میکنم پرسپکتیو غلط این هنرمندان بزرگ خیلی درست جلوه می کند آنها درک ساده و شیطنت آمیز خودشان را از پرسپکتیو دارند و چون به خاطر سنشان هنوز با قوانین پرسپکتیو آشنا نیستند و اتفاقا آشناکردنشان غلط است ،دریافت خودشان را از دید پرسپکتیو روی بوم یا کاغذ می آورند. درست مثل هنرمندان اکسپرسیونیست نمایشی شخصی از پرسپکتیو دارند .کودکان به دلیل آشنایی کم با مفاهیم و محتوایی که جامعه به بزرگترها تزریق میکند بیشتر از بزرگترها در خدمت تصاویر انتزاعی هستند .تصاویری که به برداشتهای حسی و خالص آنها از پیرامون نزدیکشان برمیگردد.آنها جزئیاتی را که در نظر ما کوچک است با اغراق رسم میکنند تا یادآوری کنند که این امور جزئی برای آنها خیلی مهم و بزرگ است.با نگاهی به آثار هنرجویان آموزشگاه هنر معاصر میشود فهمید که آنها در فضاسازی و توزیع اهمیت و رنگ گذاری کاملا آزاد بوده اند و روی بوم نقاشی تا میتوانسته اند کودکی کرده اند آنها وقتی خیابان میکشیده اند بیشتر از خیابان حواسشان به رنگ و خط بوده است این آبستره ناب را فقط در کار کودکان میشود دید که خیلی از بزرگترها آرزویش را دارد نقاش فقید و بزرگ معاصر ابوالقاسم سعیدی میگفت من وقتی درخت نقاشی میکنم درخت نمیکشم فقط نقاشی میکنم.

نقل است از پیکاسو که  گفته است :

کودک که بودم آرزو میکردم مثل بزرگترها نقاشی کنم و حالا در حسرت نقاشیهای  کودکیم مانده ام.

 

گفتگو : 

آموزشگاه هنر معاصر از سال ١٣٩٠ توسط کوثر(آبان) اطمینان تاسیس شد و تاکنون زیر نظر ایشان در راستای آموزش تخصصی هنر کودکان و نوجوانان در زمینه هنرهای تجسمی فعالیت مستمر دارد. روش اصلی براساس آموزش غیر مستقیم و با تکیه بر تجربه های روانشناختی است.به کارگیری کلیه هنرهای تجسمی در راستای تکمیل یکدیگر برای ایجاد فرصت شکوفایی توانمندیهای خودآگاه و ناخودآگاه کودکان.گفتگویی دوستانه  را با موسس آموزشگاه هنر معاصر “آبان اطمینان” میخوانید .

  • خانم اطمینان این راه چگونه شروع شد؟

شروع و آشنایی با نقاشی و هنر کودک و شروع فعالیت کودکان در دوره کارشناسی بود ١٩ سالم بود واحدی داشتیم بنام نقاشی کودکان بود که از اون موقع وارد حوزه فعالیت هنر کودک شدم.در آتلیه استادم کار با کودک رو شروع کردم تحقیق درباره روانشناسی کودک و نقاشی کودک .در کنار کودکان با بزرگسالان هم کار میکردم  سالها تو دانشگاه ها ی هنر تدریس کردم با اینکه تصور میشد کار با بزرگسالان راحت تر و بر اساس سر فصل های مشخص تر ی بود ولی پاک کردن ذهن دانشجوها و بزرگسال ها از هنر هجو و بیهوده و وارد کردنشون به هنری بجز هنر گرته برداری و شکل گرفتن کاراکتر هنر میتونم بگم برای من غیر ممکن بود  چون خودشون نمیخوان. رابطه ی استاد شاگردی هنر برای مدرک و نمره فقط خستگی داشت برام .

  • جهان آموزش نقاشی کودکان را چگونه می بینید ؟

هنر کودک خیلی لذت بخش تره کودکان با ذهن باز تر و روشن تری به محیط و احساسات و مسایل نگاه میکنند چون هنوز ذهنشون پر از هنر کلیشه نشده و تشنه ی یادگیری هستن و نوعی هنر ناب تو کاراشون هست خیلی خلاقانه با متریال ،رنگ،کاغذ بوم برخورد میکنن  آموزش پذیریه بالایی دارند البته این آموزش پذیری کا ر رو حساس تر میکنه چون اگر تخصص کافی نباشه کودک با آموزش های نا درست به بیراهه کشیده میشه از مسیر خلاقیت و هنر کنده میشه( کسایی هستند که میگن کودک من استعداد نداره اول خیلی دوست داشت نقاشی کنه ولی بعد که رفت کلاس دیگه نقاشی نمیکشه این همون آموزش نا درستیه که میگم) انقدر حساس و هنرمندن که باید کودک باشی تا بتونی بهشون نفوذ کنی  روابط من و شاگردام بر اساس استاد شاگردی نیست ما همکلاسی های هم هستیم  من هم از اونا یاد میگیرم.

نقاشی کودکان از جنبه ی تفریح فراتر هم میره واقعا به خلق اثر میپردازن با نقاشی رشد میکنن شخصیتشون شکل میگیره

هر کودک با شخصیت منحصر بفرد خود و با توجه به توانایی های روحی و جسمی مختص خودش آموزش میبیندبا توجه به اینکه حساسیت در کودکی شکل میگیردو  نقاشی پایه ی یادگیری کودکان و تمرینی برای خلاقیت باز است هدف ما فراهم کردن محیط  فرحبخش و نشاط آور هنری  برای هدایت درست اشتیاق هنری کودکان  است.آموزش هایی چون نقاشی،سفال،عکاسی،طراحی، نمایش خلاق بصورت گروهی و انفرادی  بعنوان فعالیت هدفمند وعلمی  نه کلیشه  صورت میگیرد تا زمینه بروز خلاقانه اندیشه و عواطف درونی ،تقویت حافظه بصری ،پرورش حس زیبایی شناختی ،شناخت و بیان احساس ‘… فراهم شود.

یکی از راه های پرورش کودکان قبل از هر وسیله و بیش از هر چیز دیگری که به آموزش کمک میکند نقاشی است.رنگ و تصویر بیش از هر چیز دیگری ذهن کودک را متوجه خود میکند از طریق نقاشی فکر میکنن حرف میزنن و زندگی میکنن.اینها جنبه روانشناسیه ولی وقتی بعنوان نقاش از جنبه ی هنری نگاه میکنیم اینها خلق اثر میکنن ، قدرت تشخیص بالایی دارند از فرم  درک بالای از هنر انتزاعی و جسارت خیال پردازی و رنگ پردازی ، ترکیب بندیهای زیبا .هر کدام از هنر جویان من دوره ی هنری منحصر بخودشون دارن  کودکی که چهار سال هشت سال مدام نقاشی میکنه مثل یک هنرمند مثل یک نقاش با بوم کاغذ قلم مو و حتی با محیط اطراف برخورد میکنه.

  • رابطه آموزش با جسارت و خیال پردازی کودکان چگونه است ؟ این هنرمندان آزاد را چگونه با بعضی قواعد ضرور آشتی میدهید .اصلا میان خیال کودکانه و قواعد بزرگترها در نقاشی صلح برقرار میشود ؟

هر کودکی کودکی خلاق و خیال پرداز به دنیا می آید . خلاقیت و خیال پردازی آموزش داندنی نیست بلکه حفظ کردنی و پرورش دادنیه . این دو یکدیگر را کامل می کنند و این ما هستیم که باید جسارت خیال پردازی و خلاقیت را به کودکانمان بدهیم.

محیطی را فراهم کنیم لذتبخش، امن پر از آرامش البته از دید کودکان نه بزرگسالان. خیلی وقت ها معلم ها  مربیان والدین انتظار دارند کودکانشان در آینده افرادی خلاق و ایده پرداز شوند اما یادمان می رود رویا پردازی و سپس خلاقییت در دنیایی  گاه غیر ملموس  کودکانه شکل می گیرد . از انجایی که نقاشی کودک با نقاشی بزرگسالان مقوله ای کاملا متفاوتیه تا یک جایی درست نیست قواعد نقاشی بزرگسالان را تحمیل کنیم مثلا ۸ سالگی بعد از آن قوانینی وارد می شه که به چهار چوب و اصول نقاشی کودک صدمه ای نزنه . بچه ها از صلح پذیر ترین و قانونمند ترین افرادند که این صلح و قانون مندی متقابل است .

 

  • با شروع تابستان کلاسهای نقاشی از هر کوچه و خیابان و حتی آپارتمانهای مسکونی عین قارچ رشد خواهند کرد چگونه میشود از آسیب این کلاسها کودکان را در امان نگاه داشت ؟ وطیفه صنفی چه کسی است ؟

به صورت کلی آموزش نقاشی علم خودش را داره به  صورت اخص آموزش نقاشی کودک دانش و آگاهی خودش را می طلبه. بله امروزه با استفاده از عنوانهای جذاب خلاقیت و نقاشی در محیط های نامناسب آموزش داده می شه . حتی فارغ التحصیلان گروه هنر  بدون علم و آگاهی مناسب در این حوزه کودکان را تجربه می کنند . و این پدر مادر ها هستند که  با  آگاهی و تحقیق یا مشاوره صحیح  برای پیش گیری از این آسیب سهیم باشند .

  •  آیا کلمه ای بهتری برای کار با کودکان غیر از کلمه آموزش وجود دارد ؟

ما از افرادی صحبت می کنیم که در اوج یاد گیری هستند چه خوب چه بد . اصلی ترین مسئله در این میان رشد آنها است . رشد شخصیت، اعتماد به نفس، احساسات …. این چیزیست که کودکانمان نیاز دارند، محیط سالم برای رشد .

  • آخرین حرف که وجود ندارد اما مایلم گفتگویمان با حرفهای دلخواه شما در مورد نقاشی ، کودک ،نقاشی ایران پایان بپذیرد.

به قول پابلو پیکاسو  بچه ها قشری هستند از هنرمندان واقعی، مسئله مهم این که هنرمند باقی بمونن و من افتخار می کنم با این قشر همکار هستم.


 


کوثر (آبان)اطمینان

متولد ۱۳۶۴

کارشناس نقاشیتبریز
کارشناس ارشد نقاشیتهران


مدرس طراحی در موسسه هنرهای تجسمی اثر(اولین مرکز تخصصی شمالغرب کشور) ۱۳۸۷-۱۳۸۸
مدرس نقاشی دانشگاه علمی کاربردی
مدرس دانشگاه آزاد  ارومیه(گرافیکمعماری)
مدرس طراحی پوستر حوزه هنری
مدرس رشته طراحی اداره ارشاد اسلامی
مدرس طراحی ونقاشی آموزشگاه هنر معاصر
موسس و مدیر مسئول آموزشگاه تخصصی هنرهای تجسمی هنر معاصر
مدیر ا اجرایی اولین سمینار تخصصی نقاشی ارومیه  ۱۳۸۹(با حضور اساتید:دکتر داود یکرنگیان،دکتر حبیب توحیدی،یعقوب عمامه پیچ،محمد فاسونکی،بابک خدابنده)
دبیر اجرایی اولین جشنواره هنرهای تجسمی آذربایجان غربی  ۱۳۸۹(با حضور داوران:یعقوب عمامه پیچ،حبیب توحیدی و محمد فاسونکی)
دبیر اجرایی نشست تخصصی پابلیک آرت۱۳۹۱ با حضور استاد محمد باقر ضیایی

دبیر اجرایی و داور  جشنواره نقاشیارومیه ۱۳۹۰

ورک شاپ نقاشیتهرانموزه هنرهای معاصر۱۳۸۷

ورک شاپ نقاشی از طبیعت ارومیه  ۱۳۹۲-۱۳۹۴-۱۳۹۵

ورک شاپ تخصصی خانواده خلاق ارومیه ۱۳۹۶

نمایشگاه ها:
کسب مقام دوم طراحی امارات عربی متحده۱۳۷۷

نمایشگاه انفرادی ارومیهاداره ارشاد ارومیه ۱۳۸۴-۱۳۸۸-۸۹

نمایشگاه گروهی خودنگارهتبریز۱۳۸۶
۲
نمایشگاه انفرادی نقاشیتهران نگارخانه آتشزاد۱۳۸۷-۸۸
۱
نمایشگاه انفرادی نقاشیتهران نگارخانه آثار۱۳۸۹

نمایشگاه نقاشی کمیته ملی المپیک۱۳۸۷ تهران

نمایشگاه طراحان معاصرموزه امام علی تهران ۱۳۸۸
۲
نمایشگاه گروهی نقاشان معاصر تهرانموسسه فرهنگی هنری صبا-۱۳۹۰-۱۳۸۹

نمایشگاه گروهی نقاشان معاصر تبریزتهران موسسه فرهنگی هنری صبا۱۳۸۹

نمایشگاه گروهی تهراننگارخانه گلستان۱۳۹۰
نمایشگاه گروهی اتفاقتهران نگارخانه من۱۳۹۰
نمایشگاه گروهی تهران نقاشیمقاومت۱۳۹۰

نمایشگاه گروهی  نقاشی آرت اکسپو تهرانگالری هفت ثمر۱۳۹۱
نمایشگاه گروهی فروش آثار بزرگ هنریتهرانتالار وحدت۱۳۹۱
نمایشگاه گروهی نقاشی تهران،فرهنگسرای ملل ۱۳۹۱

نمایشگاه گروهی نقاشی استانبول۱۳۹۴

نمایشگاه گروهی نقاشی کالیفرنیا آرتم گالری۱۳۹۵

نمایشگاه گروهی نقاشی ایتالیا نِیو آرت گالری ۱۳۹۶

 

شرکت در اولین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجرتهران-۱۳۸۷
شرکت در دومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجرتهران۱۳۸۸
شرکت در دومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجرتهران۱۳۸۹
شرکت در آرت فیر فورلی ایتالیا ۱۳۹۶


دریافت لوح تقدیر(نقاشی)با موضوع مقاومت از جشنواره هنرهای تجسمی_ گلستان۱۳۸۷

دریافت لوح تقدیر(نقاشی) از جشنواره کمیته ملی المپیکتهران۱۳۸۷

دریافت لوح تقدیر(نقاشی) از جشنواره امیدوعدالتتبریز۱۳۸۷
دریافت لوح تقدیر(طراحی)از دومین بینال طراحان معاصرتهران۱۳۸۸

دریافت لوح تقدیراز جشنواره هنرهای تجسمی_ گلستان۱۳۸۹-۱۳۹۰

دریافت لوح تقدیر(نقاشی)از جشنواره بین المللی مقاومتتهران۱۳۹۰

دریافت لوح تقدیر از آرت فیر فورلی ایتالیا ۱۳۹۶
عضو موسسه توسعه هنرهای تجسمی تهران
عضو انجمن نقاشان ایران

 

فاروق مظلومی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید