هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گفتگو با احمد عربانی

احمد عربانی متولد ۱۳۲۶ تهران، کاریکاتوریست، پویانما، نویسنده و کارگردان اهل ایران است. عربانی در سال ۱۳۴۷ به مجله توفیق دعوت شده و پس از طی یک دوره آموزشی دو ماهه در آن نشریه شروع به کار می‌نماید. همکاری وی با این نشریه تا زمان توقیف آن یعنی تا سال ۱۳۵۱ ادامه داشته است.عربانی در سال ۱۳۵۲ با ورود به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در واحد سینمایی آن سازمان به فراگیری و کار در فیلم‌های انیمیشن مشغول می‌شود و در ساخت چندین فیلم انیمیشن همکاری می‌کند. وی پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران بیشتر به انیمیشن می‌پردازد و در سال ۱۳۵۹ اولین انیمیشن مستقل وی بنام تبرساخته می‌شود.

عربانی تاکنون چهار فیلم به نام‌های تبر ۱۳۵۹، گنج۱۳۶۷، نقلی و گل‌های آفتابگردان ۱۳۷۲ و طرح‌های کوتاه ۱۳۷۴ را برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته است.

عربانی از سال ۱۳۶۹ و ابتدای تاسیس گل‌آقا در این نشریه فعالیت داشته است. یکی از سوژه‌های مهم وی در این مجله حسن حبیبی بوده است وی بخاطر کاریکاتورهایی که از وی طراحی کرده و بخاطر آن از طرف حسن حبیبی مورد تقدیر قرار گرفته است.عربانی در سال ۱۳۸۹ کارگردانی و پویانمایی فیلم کدو قلقله‌زن را بر عهده داشت که در هفتمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران جایزه بهترین فیلم‌نامه را از آن خود کرد.

عربانی در سال ۱۹۷۱ از نمایشگاه کاریکاتور اسکوپیه مدال طلا و دیپلم افتخار گرفته است. وی یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن آسیفا می‌باشد و کاریکاتورهایش در روزنامه‌هایی مانند روزنامه شرق چاپ می‌شود. گفتگوی شایان شعبان با احمد عربانی را در فایل زیر گوش دهید:

شایان شعبان

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید