هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

فایل مصاحبه شایان شعبان با هنرمندان تجسمی کشور اینبار استاد علی اکبر صادقی

گفتگو شایان شعبان با استاد علی‌اکبر صادقی

مصاحبه شایان شعبان با استاد علی اکبر صادقی پیشکوست و هنرمند تجسمی بنام ایران زمین

علی‌ اکبر صادقی در سال ۱۳۱۶ در محل پامنار تهران متولد شد و در دانشکده دانشگاه هنرهای زیبا تهران فارغ التحصیل شد. او را می‌توان یکی‌ از پرکارترین و موفقترین نقاش، تصویرگر و انیماتور معاصر ایران شناخت. فعالیت هنری علی‌ اکبر صادقی به بیش از ۶۰ سال می‌رسد. او در کودکی بسیار شیفتهٔ داستانهای شاهنامه فردوسی و قهرمانان افسانه پارسی‌ که از راویان آن زمان به نمایش گذشته می‌‌شد حکایت می‌کند. تغزل و افسانه بخشی جدایی ناپذیر از جهان‌بینی علی‌ اکبر صادقی است، جهانی‌ که بازنمود‌های نمادین گاهی اوقات در نقاشیهای قدیمی‌ مینیاتوری و یا اشکال محبوبتر از هنر ظاهر میشود.

در نقاشیهای خاطره انگیزش، علی‌ اکبر صادقی سنّت غنی هنر پارسی‌ را ترسیم می‌کند ولی‌ به آن روح سورئال می‌بخشد که شامل فضایی گیج کننده، ترکیبی‌ شگفت انگیز از اشیأیی واقعی‌ و خارق العاده که حاصل ایجاد اشکال نفس‌گیر از رنگ و فرم می‌باشد. منابع متنوع فارسی از داستانهای صادقی برخاسته از پیکر نگاری تاریخی‌ ایرانی‌ از جمله شمشیر، رزمندگان، باغ ها، نقوش تزئینی پیچیده و الگوهای گرفته شده از فرش کلاسیک و به ترکیب بندی مینیاتور کهن الگویی ایرانی‌ داده مخصوصاً در آثار قاجار گونه ایشان.

الهام‌های صادقی از فرهنگ ایران فقط معطوف به زیبای شناشی نمی‌باشد، حضور حماسه‌های پارسی‌ و افسانه‌ها، اشعار حماسی و فلسفه و حتا تعاریف عرفانی جلوهٔ بزرگی‌ برای بحث و بررسی میگذارد.
در حالی‌ که صادقی بدون شک انگیزههای هنری خود را برگرفته از فرمهای متنوع هنری و مکاتب فکری کشور خود گرفته، لیکن غیر قابل انکار است که ایشان بصورت خودکار وججهی از اثر مکس ارنست و ده‌ چیریکو را در اثر خود دمیده است.

با توجه به برخی‌ که صادقی را سالوادور‌ دالی‌ ایران مینامند و اینکه خود هنرمد خود را بسادگی فقط یک راوی میداند، او بی‌شک داستانهای کهن ایرانی‌ را تصویری دنیایی از قرن بیستم و بیستیکم می‌بخشد.
صادقی دغدغه‌های هنری خود را در ابزارهای متنوع و حرفه‌‌ای اما متمایز به طور مثال در رشته تصویر سازی، طراحی گرافیک، نقاشی و انیمیشن بین می‌کند، از این منظر او را می‌توان به موزه هنرهای تجسمی ایران در پنجاه ساله گذشته در نظر گرفت.

او در میان اولین افرادیست که در کانونِ پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدام به کار کرد و همچنین یکی‌ از بنیانگذاران بخش فیلم انیمیشن این موسسه می‌باشد. ساله ۱۹۹۱، در بیستپنجمین سالگرد تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دستاوردهای برجسته خود در سخته فیلم، تصویر سازی کتاب و مشارکت در بیش از پنجاه همایش بین المللی فیلم نشان افتخار دریافت کرد.
جدا از تصویرسازی، صادقی کارگردانی هفت فیلم انیمیشن را در کانون در کارنامه خود دارد. فیلمهای تولید شده توسط صادقی برندهٔ بیش از ۲۰ جایزه بین‌المللی مانند بیستچهرمین جایزه صلح گندی و انیمیشن رخ موفق به کسب جایزه فیلم برتر در جشنواره فیلم لندن ساله ۱۹۷۵ می‌باشد. در مجموع علی‌ اکبر صادقی بیش از پنجاه نمایشگاه گروهی، فردی و مزأیده شرکت کرده و عضو هیائت منصفه بیش از ۲۰ بینال بین ال مللی است. در سال ۲۰۰۹، علی‌ اکبر صادقی به عنوان چهره ماندگار هنر ایران از وزارت فرهنگ به رسمیت شناخته میشود.


برای پخش مصاحبه شایان شعبان با استاد علی اکبر صادقی اینجا کلیک کنید


تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید