هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گفت و گو با پیمان دوام

گالری مهروا در بهمن ماه ۱۳۹۴ میزبان نخستین نمایشگاه انفرادی پیمان دوام بود. دوام متولد ۱۳۷۰ شیراز و اصالتا آبادانی است و در این شهر بزرگ شده و تحصیل کرده است. او کارشناسی گرافیک را از دانشگاه آزاد اخذ کرده و شرکت در دو فراخوان بخش فرهنگی سفارت ساحل عاج، دو نمایشگاه گروهی و یکی از حراج های گالری شماره ۶ را در کارنامه هنری خود دارد.آخرین نمایشگاه نقاشی وی که در واقع نخستین نمایشگاه انفرادی او با عنوان “ابعاد آزادی در فضا” بوده، در بهمن ۱۳۹۴در گالری مهروا برگزار شد. به همین جهت فرصتی دست داد تا با او گفت و گو کرده که چکیده آن را در زیر می‌خوانید:

Payam Davam_Mehrva Art Gallery_Honargardi_1394

  • لطفا درباره کانسپت مجموعه و دغدغه ای که پشت آثار هست توضیح دهید.

مساله آزادی در وهله نخست بعنوان زیر بنای کل مجموعه این فکر را در من ایجاد کرد که به تصویر کردن ابعاد آزادی بپردازم. از جایی که مفاهیم برایم بسیار حائز اهمیت هستند ، لزا پرداختن به موضوع آزادی که به مانند نامش بی حد و حصر و بسیار فراگیر مینماید دغدغه ای ایجاد کرد که شروع بکار کنم . از یک طرف معنای کلمه برایم مهم بود! میخواستم بفهمم آزادی یعنی چه و چگونه تعریف میشود و از طرفی دیگر چون نگاهی تاریخی به جهان پیرامونم دارم از بعدی تاریخی نیز به مساله آزادی پرداختم. انسان ، کلیه موجودات و ماده … همگی ذهنم را مشغول میکنند . بنظرم بسته بودن آزادی در این هستی از کوچکترین جزء تشکیل دهنده هر موجود متحرک یعنی ماده آغاز میگردد. حال باید به آزادی انسان و ابعادش نگاه کنیم با اینکه می دانیم آزادی چیزی نیست که ابعاد و محدوده ای داشته باشد ولی در این هستی دارد ، چون همه چیز متناقض هست و پارادوکس در بند بند این جهان ساکن است.

ابعاد آزادی در فضا تلاشی بود جهت طرح سوال نه چیزی برای به جواب رسیدن. قصدم برقراری یک دیالکتیک از طریق آثارم با مخاطبینم بودتا دغدغه ام را با آنان به اشتراک بگذارم.

  • نامگذاری آثار و ارتباطشان با هم جالب توجه است و “آزادی” نکته مهمی در این امر به شمار می‎رود. این که آثار را نامگذاری کرده‌اید، آزادی ذهن مخاطب را در برداشت از اثر سلب نمی‌کند؟

در پاسخ پرسش دوم تان باید بگویم نه؛ چون من نامگذاری روی آثارم را جزئی از خود اثر میدانم و به نظرم این کار وحدت بیشتری بین مخاطب و درکش از اثر هنری ایجاد میکند. نام آثار مثل نشانه های تصویری درون آثار برایم مهم هستند و مثل پازلی از هم گسسته میمانند که با نامشان مجموعه را تکمیل می‌کنند.

payam-davam_mehrva-gallery_honargardi_lannd_1394

  • تضاد میان پس زمینه و سوژه های فیگوراتیو که حال و هوایی گروتسک دارند، در کارها بسیار برجسته است. دلیل خاصی دارد؟

بله قصدم نشان دادن حقیقتی بود که در یک فضای آرام و نسبتا آزاد در تاریخ اتفاق افتاده، می افتد و خواهد افتاد. حال این اتفاق خشونت، نابودی، خونریزی، جبر و هرچیزی که آزادی را محدود می‌کند می باشد.

  • امضای پیمان دوام در کارهایش چیست؟

شخصیت های موجود در آثارم و نگاهم به لحاظ مفهومی به انسان

Payam-Davam_Mehrva-Gallery_p-(3) Payam-Davam_Mehrva-Gallery_p-(2)
Payam-Davam_Mehrva-Gallery_p-(4) Payam-Davam_Mehrva-Gallery_p-(1)

*با آرزوی موفقیت برای پیمان دوام

کسرا علیها

http://mehrazin.wordpress.com

اینجا بخونید: ir.linkedin.com/pub/kasra-m-aliha/3b/469/797/

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید