هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

manga chairs

صندلی های مانگا در حیاط صومعه میلان

در مقاله مربوط به “مروری بر هفته ی دیزاین میلان و پنج اینستالیشن موفق در این دوره” به معرفی اجمالی طرح ها پرداختیم. در این مقاله شرح کامل یکی از این پنج طرح به نام “صندلی های مانگا” ارائه می شود.

استودیوی ژاپنی نندو (Nendo) مجموعه ای از صندلی های خود را که با الهام از کتاب های کمیک طراحی شده بودند، در حیاط یکی از صومعه های تاریخی میلان به نمایش گذاشت. صومعه ی San Simpliciano، جایی که سال گذشته میزبان هنرمند دانمارکی بود، امسال نقش میزبان را برای نمایش ۵۰ صندلی بازی کرد.

نندو ۵۰ صندلی مانگا را برای گالری فرید من بندای نیویورک طراحی و آنها را در ردیف های مورب درون مربعی سفید قرار داد تا تنوع فرم های اغراق آمیز را نمایش دهد. کفپوش سفید رنگ در مرکز محوطه در فضای باز ایجاد شد و رنگ سیاه برای باقی محوطه که تا داخل رواق اطراف گسترش یافت. هر دو رنگ کفپوش تضادی را با تاق و قوس های قدیمی و نمای گچی ساختمان ایجاد می کنند.صندلی های بازیگوش، خوشحال، مضطرب، خجالت زده یا شگفت زده هستند. هرکدام به تنهایی شخصیت خود را دارند و در عین حال در کنار دیگری قرار گرفته و به عنوان بخشی از مجموعه ای است که در حال روایت می باشد. هر صندلی بر اساس خطوط و شبکه های انتزاعی موجود در تصاویر کتاب های کمیک به سبک مانگا (سبک گرافیکی ژاپنی در اواخر قرن ۱۹) می باشد. خطوط اثری که حرکات را تداعی می کنند، نماد های احساسی مانند عرق یا اشک، حباب های سخن و غیره که هریک به عنوان عناصر و المان های اضافه شده به یک صندلی معمولی هستند. مانگا وسیله ای برای بیان با درجه بالایی از انتزاع است. به گفته ی نندو کمیک های مانگا ریشه های عمیقی در فرهنگ ژاپنی دارند و می توانیم در دوره ی ادو -۱۶۰۳تا ۱۸۶۸- شاهد آنها باشیم. جنس صندلی ها فولاد ضد زنگ جلا داده شده با روکشی آیینه ای است که کفپوش سیاه و سفید و رنگ خاکی رواق را بازتاب دهد. در شب نیز، چراغ های زیر صندلی ها آنها را مانند نقطه ای روشن می کند.

روکش آینه ای لایه های فضایی جدیدی را تولید می کند که همانند آینه دنیای واقعی را منعکس می کند، درست مانند کاری که مانگا می کند

Oki Sato
Oki Sato

 استودیوی نندو به سرپرستی طراح اوکی ساتو (Oki Sato) برای پروژه های طراحی نامحدود خود مشهور است. خروجی یکساله ی نندو در نمایشگاه سال گذشته ی میلان بیش از ۱۰۰ محصول بود که برای ۱۹ شرکت به نمایش درآمد. به گفته ی ساتو کار کردن بر روی ۴۰۰ محصول به طور همزمان چیزی است که او را آرام می کند.

این چیدمان ۱۲ تا ۱۷ آوریل۲۰۱۶ به مناسبت هفته طراحی در میلان به نمایش در آمد. در این رویداد، نندو آثار دیگری نیز به نمایش گذاشت. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید فیلم زیر را در همین رابطه تماشا کنید:

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید