هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

جیوان گاسپاریان نوازنده مشهور ارمنستان در سن ۹۲ سالگی درگذشت. آقای گاسپاریان نوازنده ساز “دودوک” بود و در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به اجرای کنسرت پرداخته بود. 

خبر درگذشت جیوان گاسپاریان را نوه‌ی او «جونیور»، روز سه‌شنبه ۱۵ تیر (۶ ژوئیه) منتشر کرد. فوت این هنرمند ارمنی واکنش بسیاری از هنرمندان را در پی داشت. احمد گونش‌تکین از استانبول او را هنرمندی خوانده که آواهای زمان‌های دور را به دوره ما رساند.

جیوان گاسپاریان زاده‌ی سال ۱۹۲۸ میلادی در دهکده کوچک سولاک واقع در ارمنستان بود. او از شش سالگی به تنهایی نواختن ساز دودوک را آغاز کرد. دودوک گونه‌ای از نی است که از چوب درخت زردآلو ساخته می‌شود و در قفقاز و آسیای میانه بسیار رواج دارد.

جیوان گاسپاریان در سال ۱۹۴۷ میلادی، هنگامی که هنوز ۱۹ سال داشت از دست ژوزف استالین، رئیس‌جمهور وقت شوروی سابق یک ساعت مچی جایزه گرفت.

این هنرمند ارمنی در طول حیات خود چهار بار در مسابقات یونسکو برنده مدال طلا شد. هم‌چنین در سال ۲۰۰۶ میلادی نامزد دریافت جایزه گرَمی برای بهترین آلبوم موسیقی سنتی جهان شده بود.

گاسپاریان با بسیاری از هنرمندان مشهور آمریکایی، انگلیسی، آلمانی و ایرانی و ترک مانند استینگ، پیتر گابریل، حسین علیزاده، ارکان اوگور، لیونل ریچی و هانس زیمر و بسیاری از نوازندگان پاپ و راک به هم‌کاری پرداخته بود.

علاوه بر آن، جیوان گاسپاریان در ساخت قطعات موسیقی برای سینما هم فعال بود و از آثار او در موسیقی متن فیلم‌هایی مانند “کلاغ” (۱۹۹۴)، “محاصره” (۱۹۹۸)، “گلادیاتور” (۲۰۰۰)، “الماس خون” (۲۰۰۶) و “سامسارا” (۲۰۱۱) استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید