هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

کدام آثار بیشترین تعداد جستجو را به خود اختصاص داده اند

هر سال، میلیاردها دلار آثار هنری در حراج های بین المللی فروخته می شود، در حالی که موزه های برجسته هر کدام ده ها یا حتی صدها هزار اثر هنری را در مجموعه خود نگهداری می کنند. اما تعداد کمی از این آثار ارزشمند، به شهرت زیادی دست یافتند.
در موتورهای جستجو، علاقمندان هر روز به دنبال آثار هنری ماندگار هستند. در تحقیق حاضر، هزاران نقاشی مشهور و محبوب از “مونالیزا” گرفته تا آثار مدرنی مثل “شب بیداران” با هم مقایسه شدند. بر اساس نتایج، ۱۰ تابلوی نقاشی زیر، بیشترین جستجو را دارند:

۱- مونا لیزا
مونا لیزا
مونا لیزا در لوور

هنرمند: لئوناردو داوینچی
تاریخ تقریبی: ۱۵۰۳- ۱۵۱۹
محل نمایش: موزه لوور، پاریس
این تابلو خصوصیات عجیب و غریب زیادی دارد و جای تعجب نیست که مشهورترین نقاشی جهان زنی اسرارآمیز با لبخندی معمایی باشد.
تصور می شود که سوژه ی نقاشی، شخصی به نام لیزا گراردینی، همسر تاجر فلورانسی فرانچسکو دل جیوکوندو است، اما کارشناسان مطمئن نیستند. بر اساس گزارش موزه لوور، جایی که برای اولین بار این تابلو در سال ۱۸۰۴ آنجا نصب شد، این نقاشی نشان دهنده یک نوآوری در هنر است، چرا که اولین پرتره شناخته شده ایتالیایی است که تا این اندازه روی نیم تنه تمرکز کرده است.
آیا می دانستید؟ مورخان می گویند، قبل از قرن بیستم “مونالیزا” در خارج از محافل هنری چندان شناخته شده نبود. اما در سال ۱۹۱۱، یک کارمند سابق موزه لوور این پرتره را به سرقت برد و دو سال مخفی کرد. این سرقت به تثبیت جایگاه این نقاشی مشهور در فرهنگ عامه کمک کرد و میلیون ها نفر موفق به دیدن این اثر هنری رنسانس شدند.

۲- شام آخر
شام آخر
شام آخر در سانت ناریا دلا گرزی

هنرمند: لئوناردو داوینچی
تاریخ تقریبی: ۱۴۹۵- ۱۴۹۸
محل نمایش: صومعه سانتا ماریا دلا گرزی، میلان
لئوناردو داوینچی، این شخصیت رنسانسی، تنها هنرمندی است که دو بار در لیست حضور دارد.
“شام آخر” در دورانی نقاشی شده است که تصاویر مذهبی هنوز یک تم غالب هنری بودند و آخرین باری را نشان می دهد که عیسی قبل از به صلیب کشیدن با شاگردانش ضیافتی برپا کرده است.
این نقاشی مشهور در واقع یک نقاشی دیواری عظیم است به ابعاد ۴.۶ متر و ۸.۸ متر، که منظره ای به یاد ماندنی را ایجاد می کند.
آیا می دانستید؟ این نقاشی دیواری از دو خطر مسلم در زمان جنگ جهانی، جان سالم به در برده است. یکی این که نیروهای ناپلئون از دیوار ناهارخوری که روی آن نقاشی شده بود، به عنوان دیوری برای تمرین تیراندازی استفاده می کردند و دیگر این که با بمباران های جنگ جهانی دوم که سقف صومعه دومینیکن سانتا ماریا دلا گرازی در میلان تخریب شد، چندین سال این نقاشی در معرض هوا قرار گرفت.

۳- شب پر ستاره
شب پر ستاره
شب پر ستاره در موزه هنرهای مدرن نیویورک

هنرمند: ونسان ون گوگ
تاریخ: ۱۸۸۹
محل نمایش: موزه هنرهای مدرن، نیویورک
این نقاشی مشهور و نسبتا انتزاعی و امضاء گونه، استفاده نوآورانه و جسورانه ون گوگ از لایه های ضخیم رنگ را به نمایش می گذارد. رنگهای آبی و زرد درخشانت این نقاشی و فضای رویایی و پر پیچ و خم آن، دهه هاست که عاشقان هنر را مجذوب خود کرده است.
آیا می دانستید: هنگام نقاشی “شب پرستاره” ون گوگ در سن رمی فرانسه بستری بود و به دلیل بیماری روانی تحت درمان قرار داشت. او این تابلو را از منظره پنجره اتاقش الهام گرفته بود.

۴- جیغ
جیغ
جیغ در موزه ملی اسلو

هنرمند: ادوارد مونک
تاریخ: ۱۸۹۳
محل نمایش: موزه ملی اسلو، نروژ و موزه مونک، اسلو
اول از همه لازم به ذکر است که بر اساس وبلاگ موزه بریتانیا، این نقاشی تنها اثر به این نام نیست، دو اثر نقاشی پاستل از آن وجود دارد و همچنین هزاران اثر چاپی.
این دو تابلو نقاشی مشهور یکی در موزه ملی و دیگری در موزه مونک قرار دارند که در سال ۲۰۱۲ یکی از پاستل ها در حراج تقریباً ۱۲۰ میلیون دلار فروخته شد.
درست مانند تابلوی “مونالیزا”، سرقت های جسورانه در سال های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۴ از دو نسخه نقاشی “جیغ” به افزایش آگاهی مردم از آثار هنری کمک کرد. خوشبختانه سرانجام هر دو پیدا شدند.
آیا می دانستید: شخصی که در وسط نقاشی به سبک آرت نوو به تصویر کشیده شده است، فریاد نمی کشد، بلکه سعی می کند جلوی فریاد نافذی که از طبیعت می آید را بگیرد. این تابلو از تجربه واقعی نقاش الهام گرفته شده است، زمانی که مونک هنگام قدم زدن در اسلو تجربه خاصی از غروب آفتاب داشت و رنگ قرمز چشمگیری، تمامی حواس او را در خود غرق کرده بود.

۵-گرنیکا
گرنیکا
گرنیکا در موزه رینا سوفیا

هنرمند: پابلو پیکاسو
تاریخ: ۱۹۳۷
محل نمایش: موزه رینا سوفیا، مادرید
این تابلو جدیدترین نقاشی موجود در فهرست حاضر است و بمباران هوایی شهر گرنیکا در منطقه باسک توسط آلمان، در طول جنگ داخلی اسپانیا را نشان می دهد.
این نقاشی دارای همان سبک متمایز پیکاسو است که به طرز بی نظیری، وحشت جنگ را به تصویر می کشد و آن را به بخشی از فرهنگ و تاریخ قرن بیستم تبدیل کرده است.
آیا می دانستید: “گرنیکا” در طول جنگ جهانی دوم به موزه متروپولیتن هنر مدرن نیویورک منتقل شد تا از آن محافظت شود. پیکاسو تقاضا کرد تا بازگشت دموکراسی به اسپانیا، مدت اقامت آن در نیویورک تمدید شود. سرانجام در سال ۱۹۸۱، شش سال پس از مرگ ژنرال فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور قدیمی اسپانیا، به مادرید بازگشت.

۶- بوسه
بوسه
بوسه در آپر بلودر

هنرمند: گوستاو کلیمت
تاریخ:۱۹۰۷ تا ۱۹۰۸
محل نمایش: موزه آپر بِلوِدِر، وین
با این اثر، از مطالعه وحشت در زمان جنگ به مطالعه عشق در تابلوی محبوب “بوسه” اثر گوستاو کلیمت می رویم.
این تابلو مربوط به “دوره طلایی” کلیمت است که تأثیرات هنری بیزانس را می توان در لباس های بسیار تزئینی پوشیده شده توسط زوج پرشور نقاشی شده در تابلو، مشاهده کرد.
موزه ی آپر بلودر می گوید که کلیمت با تابلوی “بوسه” “تمثیلی جامع از عشق ارائه می دهد که در قلب انسان جای دارد”. با توجه به جذابیت بسیار زیاد این اثر، به نظر می رسد مردم نیز با چنین تمثیلی موافق هستند.
آیا می دانستید: در حالی که تابلوی “بوسه” اصلا فروشی نیست، آثار دیگر کلیمت با مبالغ هنگفتی خرید و فروش می شوند. اپرا وینفری اثر هنری “پرتره آدل بلوخ-بائر II” مربوط به سال ۱۹۰۷ را به قیمت ۱۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ فروخت که در این معامله ۶۰ میلیون دلار سود برد.

۷- دختری با گوشواره مروارید
دختری با گوشواره مروارید
دختری با گوشواره مروارید در موزه موریتزهاوس

هنرمند: یوهانس فرمیر
تاریخ: ۱۶۶۵
محل نمایش: موزه موریتزهاوس، لاهه
این نقاشی مشهور، جذاب و محبوب معمولا با “مونالیزا” مقایسه می شود. علاوه بر تفاوت های سبکی، از نظر فنی نیز “دختری با گوشواره مروارید” حتی پرتره محسوب نمی شود، بلکه یک “ترونی” است، کلمه ای هلندی برای نقاشی یک شخصیت خیالی با ویژگی های اغراق آمیز.
این شاهکار رنگ و روغن روی بوم، در عین سادگی، اثری درخشان است. این دختر با سربندی آبی و طلایی و گوشواره ی مروارید بزرگ خود، تمام تمرکز تابلو را به خود اختصاص داده است در حالی که تنها پس زمینه تیره ای در پشت خود دارد.
آیا می دانستید: زمانی که موزه موریتزهاوس از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در حال بازسازی بود، “دختری با گوشواره مروارید” در ایالات متحده، ایتالیا و ژاپن به نمایش گذاشته شد که جمعیت زیادی را به خود جلب کرد و موقعیت خود را به عنوان یکی از مشهورترین آثار هنری جهان تقویت نمود.

۸- زایش ونوس
زایش ونوس
زایش ونوس در گالری دگلی اوفیزی

هنرمند: ساندرو بوتیچلی
تاریخ: ۱۴۸۵
محل نمایش: گالری دگلی اوفیزی، فلورانس
قدیمی ترین نقاشی در بین ۱۰ اثر برتر و رقیب تابلوی “بوسه”، “زایش ونوس” است و احتمالاً توسط یکی از اعضای خانواده ثروتمند و هنردوست مدیچی، که قرن ها بر فلورانس و مناطق اطراف آن فرمانروایی کرده بودند، سفارش داده شد.
بوتیچلی با وجود جو علاقمندی دوباره به فرهنگ کلاسیک یونانی و ادغام آن با سبک رنسانس اولیه، شخصیتی فراموش نشدنی از الهه عشق خلق می کند که از درون صدف حلزون ظاهر می شود.
آیا می دانستید: تابلوی “زایش ونوس” اثر بوتیچلی دارای دو خصیصه ی قابل توجه است که آن را از آثار اکثر هم عصرانش جدا می کند.
اول این که به جای چوب که زمینه ی کاری محبوب تری بود، روی بوم نقاشی کرد؛ و مورد دوم این است که نمایش برهنگی در آن زمان بسیار نادر بود، بنابراین بسیار جسورانه بود که ونوس به طور کامل به جز بخش های کمی، در معرض دید عموم قرار گیرد.

۹- ندیمه ها
ندیمه ها
ندیمه ها در موزه دل پرادو

هنرمند: دیه گو ولاسکس
تاریخ: ۱۶۵۶
محل نمایش: موزه دل پرادو، مادرید
مادرید تنها شهری است که در آن می توانید دو مورد از این ۱۰ نقاشی معروف را بیابید، اولین مورد “گرنیکا” تابلوی شماره ۵ و دیگری “ندیمه ها” اثر شماره ۹ است.
تابلوی “ندیمه ها” که در موزه ی وسیع و محبوب پرادو قرار دارد، نه تنها مشهورترین نقاشی دیگو ولاسکس است، بلکه یکی از بزرگترین نقاشی های او نیر محسوب می شود. پیچیدگی این اثر، قرن ها منتقدان هنری و عموم را مجذوب خود کرده است.
این تابلو، نقش دوگانه ای به عنوان یک پرتره بازی می کند. هم پرتره ای گروهی از خانواده سلطنتی اسپانیا است، و هم یک خودنگاره از ولاسکس در حین کارمحسوب می شود که در سمت چپ تصویر قرار دارد.
آیا می دانستید: تابلوی “ندیمه ها” توسط فیلیپ چهارم پادشاه اسپانیا، که از ۱۶۲۱ تا ۱۶۶۵ فرمانروایی کرد، سفارش داده شد که تا سال ۱۸۱۹ در کاخ سلطنتی باقی ماند و از آن زمان به موزه پرادو نقل مکان کرد.

۱۰- آفرینش آدم
آفرینش آدم
آفرینش آدم در کلیسای سیستین

هنرمند: میکل آنژ
تاریخ: ۱۵۰۸ تا ۱۵۱۲
محل نمایش: کلیسای سیستین، واتیکان
معروف ترین اثر هنرمند مشهور، میکل آنژ، بخشی از سقف کلیسای سیستین را پوشش می دهد و برای مشاهده آن باید به بالا نگاه کنید. در این نقاشی، خدا و آدم با بازوهای کشیده شده به تصویر درآمده اند که انگشتان آنها تقریباً به هم رسیده است و یکی از پرتکرارترین تصاویر در تاریخ محسوب می شود.
بدن عضلانی آدم به استعداد دیگر میکل آنژ یعنی مجسمه سازی اشاره می کند. احتمالاً مجسمه “داوود” که مشهورترین مجسمه جهان است را دیده اید. این مجسمه ی بلند و مرمرین در گالری موزه دل آکادمیا واقع در شهر فلورانس، جای دارد.
آیا می دانستید: سقف نمازخانه سیستین به دلیل این که طی قرون متمادی در معرض دود شمع و اتفاقات دیگر قرار داشت، مات و تیره شده بود. پس از نظافت و مرمت طولانی مدت و گسترده که در سال ۱۹۸۹ به پایان رسید، مردم از دیدن رنگهای روشن و درخشان اولیه، متعجب شدند.

پنج نقاشی مشهور دیگر که نزدیک به ۱۰ تابلوی برتر قرار گرفتند نیز به ترتیب تابلوهای زیر هستند:
– “گوتیک آمریکایی” اثر گرنت وود واقع در موسسه هنری شیکاگو
– مجموعه “نیلوفرهای آبی” اثر کلود مونه واقع در موزه های مختلف سراسر جهان
– “تداوم حافظه” اثر سالوادور دالی واقع در موزه هنرهای مدرن نیویورک
– “دیده بان شب” اثر رامبراند واقع در رکس موزه، آمستردام
– “باغ لذت های دنیوی” اثر هیرونیموس بوش واقع در موزه پرادو، مادرید

دیدگاهتان را بنویسید