هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

وقتی روی عکسهای انسل آدامز نسبتهای طلایی را رسم کنیم، چه می بینیم؟

درباره انسل آدامز

انسل ایستون آدامز Ansel Easton Adams یکی از بهترین عکاسان قرن بیستم است که جوایز بیشماری از جمله مدال آزادی رئیس جمهوری و جایزه هاسلبلاد را از آن خود کرده است. عکسهای سیاه و سفید این عکاس آمریکایی به خصوص از پارک ملی یوزمیت بارها و بارها در تقویم ها ، پوسترها و کتابها چاپ شده اند. ائ همچنین از افرادی بود که در حمایت از محیط زیست فعالیت می کرد.

صخره یکپارچه، نمای نیمه گنبدی

انسل آدامز در ۲۰ فوریه ۱۹۰۲ در کالیفرنیا به دنیا آمد. در سن ۱۲ سالگی به پیانو علاقمند شد و به مدت دوازده سال تمرکز اصلیش بر آن بود. اگرچه بعدا به عکاسی روی آورد اما تجربه کار موسیقی برای او دیسیپلین، ساختار ذهنی و ذهنیت هنری مورد نیاز در عکاسی را به همراه داشت. در سال ۱۹۱۷ وقتی با خانواده خود به پارک ملی یوزمین رفتند به گفته ی خودش دوره ی جدیدی برای او شروع شد و اولین عکس های خود را در همان روز گرفت. جایی که مقر اصلی او برای سالهای بعد شد.

طلوع ماه

موضوعات عکس های آدامز بیشتر طبیعت بود. او نگانیو را در واقع ماده خام عکاسی و چاپ را مرحله آخر برای نهایی کردن آنچه در ذهن داشت می دانست. او در نگانیو دخل و تصرفاتی انجام می داد و در این زمینه به ابداعاتی نیز دست یافت. آدامز در سال ۱۹۸۴ در سن ۸۲ سالگی فوت کرد.

الیوت مک گاکت که خود نیز عکاس است دریافت که در بسیاری از عکس های مشهور آدامز نسبت طلایی را که گفته می شود در ذهن انسان به عنوان نسبتی زیبا پذیرفته شده، می توان دید که البته بر سر آن مناقشه فراوانی وجود دارد. به عقیده ی او بسیاری از هنرمندان با استفاده از این نسبت آثار خود را تعالی دادند. اینکه آدامز از نسبت طلایی به صورت خودآگاه استفاده کرده یا نا خودآگاه، تا ابد به صورت راز باقی خواهد ماند. در زیر نمونه هایی از عکس های ثبت شده توسط آدامز را می بینید که نسبت طلایی روی آنها گذاشته شده است.


نیلوفر علیها

http://www.alihagallery.com

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید