هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

چیدمان چرخ خورشیدی در پرتغال

استودیوی طراحی پرتغالی_ایتالیایی موراداواگا (moradavaga) شانس این را داشت که چیدمانی برای جشنواره سنت جان (são joão) که هر ساله در کشور پرتغال برگزار می شود، اجرا کند. این چیدمان با عنوان چرخ خورشیدی (sunwheel) نتیجه‌ی ارتباطی میان چرخ آسیاب آبی سنتی و آیین های مربوط به انقلاب تابستانی که ریشه در مسیحیت دارد، می باشد.

این چیدمان که قطعه ای با قطر هشت متر و تشکیل شده از صدها صفحه ی کوچک طلایی می باشد، در خیابان اصلی شهر پورتو، درون حوضی که طراح آن آلوارو سیزا می باشد، اجرا شده است. هریک از این قطعات در برابر تماس، باد، نور و سرعت چرخش مستقل عمل می کنند _بازدیدکنندگان هم می توانند آنها را بچرخانند_ و طیفی گسترده و اثرات متنوعی از جلوه های دیداری را در طول روز و شب ایجاد می کنند. ماهیت در حال تغییر چرخ خورشیدی بر سطح آب حوض نیز گسترش می یابد و منجر به خلق ترکیبی تصادفی از سطوح منعکس شده می باشد. عابرین می توانند صفحات را تکان دهند و صفحه را بچرخانند، گویی خورشید قابل چرخش می شود.

Manfred Eccli and Pedro Cavaco Leitão
Manfred Eccli and Pedro Cavaco Leitão

موراداواگا که از همکاری سر مانفرد (Manfred Eccli) ایتالیایی و پدرو کاوا کولیتو (Pedro Cavaco Leitão) پرتغالی شکل یافته است، کار خود را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد. فعالیت این تیم حول موضوعاتی همچون فضاهای خالی، ساختمان های متروک و پویایی بخشیدن به فضاهای عمومی با استفاده از اشیاء نمایشی و تعاملات پویا _ کارگاه ها، مسابقات ایده محور و رویدادهای معماری_ می باشد. از ترکیب و تداخل معماری، هنر، و طراحی، فعالیت های این تیم همانند ابزاری خفته در وضعیت انتظار می باشد که با تعامل بازدیدکنندگان بیدار می شود. نتیجه ی این تعامل، به چالش کشیدن هر دو طرف _شی و بازدیدکننده_ است که ارتباط متقابل، آنها را تغییر داده و معمولا با ایجاد سوالاتی درونی در ارتباط با شی و برانگیختن احساس حیرتی واقعی در این پروسه، همراه است. بنابراین هدف اصلی حاصل می شود: وارد شدن به یک سطح عمیق فرهنگی، فکری، تماسی و احساسی برای کسانی که این پروسه را تجربه می کنند.

مینا مختاریان

معمار

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید