هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گشایش جشنواره فیلم کن با فیلمی از اصغر فرهادی

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن در فرانسه شب گذشته با فیلم “همه می‌دانند” به کارگردانی اصغر فرهادی گشایش یافت.

جشنواره فیلم کن در جنوب فرانسه معمولا با یک فیلم انگلیسی یا فرانسوی گشایش می‌یابد و این بار برای نخستین بار با فیلمی از یک کارگردان ایرانی جشنواره افتتاح شد. جالب است بدانیم واپسین باری که این جشنواره با یک فیلم غیر انگلیسی یا غیر فرانسوی گشایش یافت، سال ۲۰۰۴ بود که فیلم “تربیت بد” به کارگردانی پدرو آلمودوار به نمایش درآمد.

اصغر فرهادی روی فرش قرمز گفت که پیش‌تر هم در جشنواره حضور داشته اما از این‌که جشنواره با فیلم او آغاز شده بسیار خوشحال است. او درباره بازیگران “همه می‌دانند” گفت که بیش‌تر از بازیگری، منظم بودن و عشق به کار را از آنها یاد گرفته است.

پنه‎لوپه کروز، بازیگر فیلم فرهادی در پاسخ به این سوال که چطور می‌تواند از افکار او سر در آورد، گفت که نیازی به این کار نیست چون فرهادی فکر بازیگرانش را می‌خواند. او روی فرش قرمز درباره کار با اصغر فرهادی گفت:

خیلی حساس است، همه چیز را می‌فهمد و نمی‌شود به او دروغ گفت. در کارش بسیار سختگیر است ولی من از کار با او خرسند هستم.

آقای فرهادی دیشب با بازیگران فیلم، پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین روی فرش قرمز رفت.

جشنواره فیلم کن هم مانند بسیاری از رویدادهای جهانی دیگر در این زمینه امسال تحت تاثیر موضوع تبعیض علیه زنان در سینما است و امسال بیشینه‌ی اعضای هیأت داوران جشنواره با زنان است. دیروز کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی و رئیس هیأت داوران در پاسخ به این سوال که چرا تعداد کارگردانان زن در جشنواره کم است، گفت که این وضع تغییر خواهد کرد اما تحولات “یک شبه اتفاق نمی‌افتد.”

او گفت که فیلم‌ها بر اساس شایستگی آن‌ها انتخاب می‌شوند نه برابری جنسیتی: “چند کارگردان زن انتخاب شده‌اند و آن‌ها بر اساس کیفیت کارشان ارزیابی می‌شوند نه جنسیت و ما هم باید به آنان به عنوان فیلمساز نگاه کنیم.” از هیأت داوران جشنواره فیلم کن انتقاد شده که چرا از بین ۲۱ فیلم منتخب فقط کارگردان سه فیلم زن هستند. سال گذشته هم نسبت کارگردانان زن و مرد همین اندازه بود. گفتنی است در جشنواره کن تنها یک بار کارگردان زن، جین کمپیون توانسته جایزه نخل طلا را به خانه ببرد.

جشنواره فیلم کن که دیشب هشتم مه گشایش یافت و ۱۱ روز ادامه دارد و اختتامیه آن شنبه ۱۹ مه برگزار می‌شود.

امسال جعفر پناهی هم با فیلم سه رخ در جشنواره است و گل شیفته فراهانی در فیلم دختران آفتاب بازی می‌کند.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید