بنکسی، هنرمند خیابانی ناشناس، از تازهترین اثر هنری خود روی دیوار ساختمانی در جنوب غربی شهر لندن رونمایی کرد: یک بز کوهی که بهگونهای نامطمئن روی یک بلندی ایستاده است.
واپسین کار بنکسی که در نزدیکی پل «کیو» در غرب لندن پیدا شد، بزی را که سنگهایی در زیر پایش در حال ریختن هستند، نشان میدهد.
پیش از این یک دوربین مداربسته نیز که در آن نزدیکی قرار داشت، روی این نقاشی زوم شده بود که اکنون در موقعیت اصلی خود برگردانده شده است.
بنکسی هیچ سرنخی برای درک معنای دیوارنگاره یا گرافیتی تازه خود ارائه نکرده است اما با توجه به تمایل این هنرمند به انتقال پیامهای سیاسی از مسیر نقاشیهایش، واپسین اثر هنری خیابانی او نیز بحثهای زیادی را برانگیخته است.
برخی این نقاشی را توصیفی از موقعیت خطرناک جهان با توجه به تغییرات آب و هوایی دانستند و اینکه انسان در لبه پرتگاه و در آستانه انقراض است.
برخی نیز با اشاره به آثاری که بنکسی پیش از این در پشیبانی از فلسطین آفریده، این اثر را نمادی از غزال کوهی فلسطینی میدانند که در خطر انقراض است.
مانند دیگر آثارش، بنکسی این بار نیز در صفحه اینستاگرام خود، بدون اشاره به معنای این اثر تایید کرد که این اثر متعلق به اوست.
تازهترین اثر هنری خیابانی بنکسی پس از طرح این هنرمند در جریان جشنواره موسیقی گلستونبری در ماه ژوئن رونمایی شد که در جریان آن، جمعیت شرکت کنندگان یک قایق بادی مهاجران را که توسط او طراحی شده بود، در طول اجراهای گروههای موسیقی روی دستهایشان به حرکت درآوردند.
این کار انتقاد جیمز کلورکی، وزیر کشور وقت بریتانیا را در پی داشت که اعلام کرد این کار نوعی «بی اهمیت» تلقی کردن ماجرای عبور قایقهای کوچک غیرقانونی مهاجران است و این اقدام هنری را یک «شرارت» توصیف کرد.
بنکسی در پاسخ به این انتقاد، اقدام به سرمایهگذاری روی یک «قایق واقعی» برای نجات مهاجران کرد. این قایق نجات به یاد لوییزمیشل، آنارشیست مشهور فرانسوی در قرن نوزدهم نامگذاری شد.
مقامات ایتالیا سپس این قایق را که در حال نجات مهاجران از امواج دریا از جمله ۱۷ کودک بدون همراه بود توقیف کردند؛ اقدامی که از سوی بنکسی «غیرقابل قبول» توصیف شد.