عکاسی نجومی ، انواع آن و تجهیزات مورد نیاز
در طول روز عکسهای متعددی را در شبکههای اجتماعی گوناگون و همچنین رسانهها میبینیم که در ژانرهای مختلفی از جمله طبیعت، مینیمال، مستند اجتماعی و غیره جای دارند. اما شاخهای از عکاسی طبیعت وجود دارد که کمتر به موضوع آن و اهداف آن توجه میشود و طبیعتی که این نوع از عکاسی به تصویر میکشد نیز کم کم در حال فراموشی است.این شاخه از عکاسی، عکاسی آسمان شب است.
در کل عکاسی آسمان شب را میتوان به دو دستهی کلی تقسیم کرد که شامل عکاسی از اعماق آسمان یا (DeepSky Astrophotography) و عکاسی مناظر زمینی و آسمان یا (Nightscape photography) میشود که هر کدام تجهیزات مربوط به خود را طلب میکنند.
در عکاسی از اعماق آسمان که هدف به تصویر کشیدن اجرام اعماق آسمان از جمله سحابیها، کهکشانها، خوشههای ستارهای و یا پدیدههایی است که هر چند وقت یکبار اتفاق میافتند مثل دنبالهدارها و اختفا و گذرهای و … نیازمند تجهیزات حداقلی از جمله دوربین عکاسی، تلسکوپ و مقر موتوردار مناسب هستیم. مقر اصطلاحا به موتور ردیابی گفته میشود که خلاف جهت حرکت وضعی زمین، حرکت کرده تا آسمان برای دوربین قرار گرفته بر روی آن، ثابت به نظر آید.
اما در عکاسی از مناظر زمینی و آسمان شب به تجهیزات حداقلی از جمله دوربین عکاسی، لنزهای با دیافراگم باز ، سه پایه و برای عکاسی از رد ستارگان به ریموت کنترلها نیاز داریم.ریموت کنترلها وسیلههایی هستند که از آنها برای زمانبندی عکاسی و میزان نوردهی هر عکس و تعیین فواصل بین هر عکس استفاده میکنیم.
اگر قصد ادامه دادن عکاسی آسمان شب را به صورت تخصصیتر و حرفهای تر دارید به مرور زمان باید به فکر تهیهی لنزهای مناسب، فیلترها، مقرهای همراه و … باشید. همزمان نیز به فکر افزایش مهارت خود در عکاسی از آسمان شب باشید.
در اینجا مقداری در مورد Nightscape photography صحبت میکنیم.
در شاخهی nightscape astrophotography که هدفش به تصویر کشیدن طبیعت زمین و آسمان شب است و برای محقق شدن این هدف، گاه نیاز به انجام سفرهای دور و درازی هست برای مثال ثبت پدیدههای آسمان شب در یک مکان تاریخی که سالیان سال است پابرجا مانده و اکنون از میراث جهانی یونسکو است و خوشبختانه در ایران نیز وجود دارد نیازمند فراهم کردن مقدمات کار و سفرهای گاه طولانی است.
و یا برای ثبت طلوع راه شیری برفراز دریاهای جنوبی ایران نیازمند سفر به مناطقی ازجنوب ایران و یافتن بهترین نقطه برای ثبت این طلوع هستیم.
حال سوال اینجاست که برای ثبت چنین مناظر و عکسهایی به چه تنظیماتی نیاز داریم؟
از آنجا که در این نوع عکاسی نور سوژهی مورد نظر بسیار کم است، بنابراین تا آنجایی که دوربین به ما اجازه میدهد سعی در افزایش حساسیت یا ISO داریم که البته در بسیاری مواقع به سدی به نام نویز برخورد میکنیم و کار ما را تا حد زیادی محدود میکند. بهترین رنج ISO در دوربینهای دیجیتال امروزی بین 1200 تا 1600 و در مواقعی که دست ما برای افزایش ISO باز است تا 6400 یا حتی بیشتر میباشد.
از طرف دیگر برای ثبت حداکثر ستارگان زمینهی آسمان نیاز به استفاده از لنزهای با دیافراگم باز یا اصطلاحا با سرعت بالا هستیم بنابراین در این نوع عکاسی سعی در استفاده از لنزهایی با دیافراگمهای بازتر از 2/8 داریم. در مورد فواصل کانونی لنزهای مورد استفاده باید گفت که هر کدام از لنزهای واید، نرمال و تله کاربرد مخصوص به خود در این نوع از عکاسی دارند، اما برای شروع کار بهتر است از لنزهای واید جهت به تصویر کشیدن پهنهی بازتری از آسمان استفاده کنیم، بنابراین لنزی با فاصلهی کانونی 12 تا 30 میلیمتر مناسب کار ماست.
مشکلی که اکثریت عکاسان در عکسهای آسمان شب با آن مواجه هستند تراز سفیدی عکس است. نیاز به ذکر این نکته وجود دارد که رنگ زمینهی آسمان تابع ساعت و فصلی که در حال عکاسی هستیم، فعالیتهای جو زمین، حضور و یا عدم حضور ماه در آسمان و چندین پارامتر دیگر است اما بهترین تراز سفیدی برای عکاسی از آسمان شب بین 2500تا 4000 میباشد. (البته لازم به ذکر است که در شرایطی، دماهای بالاتر و پایینتری ممکن است مورد استفاده قرار گیرد).
باز از آنجا که سوژهی مورد نظر بسیار کم نور است و حتی با وجود بالا بودن حساسیت و باز بودن دیافراگم، همچنان برای ثبت این سوژههای کم نور نیاز به نوردهی وجود دارد اما از آنجا که ما بر روی زمینی قرار داریم که در حال حرکت است و به سبب آن آسمان بالای سر ما دارای حرکت است و ستارها و دیگر اجرام از دید ناظر زمینی دارای طلوع و غروب اند، مقدار نوردهی محدود است و دست ما برای افزایش میزان نوردهی باز نیست. این مقدار نوردهی به سنسور دوربین ما و همچنین لنزی که از آن بهره میگیریم متغیر است.
در جدول زیر مقدار مجاز نوردهی برای لنزهای مختلف و در یک دوربین فول فریم آورده شده است.
نکته: در هنگام استفاده از دوربینهای کراپ سنسور باید عددهای موجود در جدول را بر ضریب کراپ دوربین تقسیم کنید برای مثال در دوربینهای Dslr کنون این ضریب 1/6 و در Dslr های نیکون این ضریب 1/5 است.
(در جدول زیر منظور از میل عرض جغرافیایی در سیستم مختصات کروی است، برای مثال میل 30 درجه دقیقا بالای سر عکاس را نشان میدهد)
میل | فاصلهی کانونی | |||
±60 | ±45 | ±30 | 0 | |
55 | 39 | 32 | 27 | 18 |
41 | 29 | 24 | 20 | 24 |
35 | 25 | 20 | 17 | 28 |
28 | 20 | 16 | 14 | 35 |
20 | 14 | 11 | 10 | 50 |
10 | 7 | 5 | 5 | 100 |
5 | 3.5 | 2.8 | 2.5 | 200 |
3 | 2.3 | 1.9 | 1.6 | 300 |
اگر بخواهیم کمی در مورد دوربینهای مناسب برای عکاسی آسمان شب صحبت کنیم میتوان به دوربینهای نیکون D5300 و D5500 و D7100 و دوربین بسیار مناسب D7200 اشاره کرد که همگی در حال حاضر قیمت های بین 1800 تا 3800 را دارند. در رنجهای قیمتی بالاتر میتوان به دوربین Canon 6D اشاره کرد که از بهترین گزینهها برای عکاسان شب به شمار میروند. همچنین دوربینهای D810 و اخیرا D810a که مخصوص عکاسان نجومی ساخته شده است گزینههای بسیار مناسب اما گران قیمت تری محسوب میشوند.