هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

باوهاوس یک جنبش وهم‌چنین مدرسه افسانه ای آوانگارد بود که برای نخستین بار در سال ۱۹۱۹ در آلمان تأسیس شد. اگرچه مدت زمان زیادی طول نکشید تا نیروهای نازی آن را بستند، اما آثار خلق شده در آن هم‌چنان بر معماری، هنر، صنایع دستی، تایپوگرافی و طراحی تاثیر گذار است.


باوهاوس توسط والتر گروپیوس، معمار تأثیرگذار آلمانی و پیشگام جنبش مدرنیستی، یعنی سبک بین المللی، تأسیس شد. گروپیوس این مدرسه را برای بازتعریف آموزش هنر و طراحی تأسیس کرد. رویکرد اصول گرایی او، به تعریف مجدد مرز بین هنرمندان و صنعتگران کمک کرد. این مکتب تجربی، هنرمندان و طراحان برجسته ای را به عنوان مربی جذب کرد و تعدادی از تأثیرگذارترین طراحان را به جهان ارائه کرد که جنبش مدرنیسم را تعریف کردند.


اما دقیقاً چه چیزی باوهاوس را بسیار خاص کرده است؟ تحصیل در آنجا چگونه بود؟ میراث باوهاوس را از طریق ده واقعیت جالب در مورد این جنبش و مدرسه می شناسیم:


۱- نام باوهاوس در درون خود اشاره به ماموریت ضمنی این مکتب دارد


واژه ی باوهاوس به زبان آلمانی به معنی “خانه سازی” یا “ساختمان خانه” است.

۲- نازی‌ها قصد تخریب این مدرسه را داشتند


نازی ها شرکت کنندگان در باهاوس را افراد منحطی می دانستند که نماینده آلمان نبودند. آن‌ها بخشی از آثار هنری باوهاوس را از بین بردند، اما طراحان تصمیم گرفتند قبل از این که چیزی را زیر نظر قوانین نازی ها تغییر دهند، مدرسه را تعطیل کنند.

۳- باوهاوس میزبان مهمانی های ویژه‌ای بود


از آنجایی که باوهاوس پر بود از طراحان مختلف، کاملا منطقی بود که مهمانی هایش پر از لباس های خاص و عجیب و غریب باشد. دانشجویان و اساتید تمام هنر و خلاقیت خود را به کار می بردند تا لباسی منحصر به فرد خلق کنند. این رویداد بیشتر شبیه نمایش بود تا یک جشن ساده.

۴- فلسفه ی باوهاوس هنوز در جاهای مختلف پیدا می شود


طرح های اجرا شده در مدرسه ی باوهاوس مانند بسیاری از مبلمان و طراحی های حروف هنوز محبوب هستند. ایده آل‌های مدرنیستی بواهاوس که بر عملکردگرایی تاکید داشت نیز به طور گسترده ای در دسترس عموم است.

۵- مدرسه ی باوهاوس در اصل برنامه ی معماری نداشت


اگرچه این مدرسه در سال ۱۹۱۹ تاسیس شد، اما بخش معماری هشت سال بعد در سال ۱۹۲۷ به آن اضافه شد.

۶- آنها پیرو مکتب مدرنیست بودند


آثار اجراشده در باوهاوس پیرو ایده های مدرنیستی بودند: این آثار با هندسه و رنگهای خالص، طراحی ساده و عملکردی داشتند. برخی از اعضای هیئت علمی، طرفداران تأثیرگذار سبک بین المللی بودند؛ معماری مدرنیستی که سعی داشت طراحی خوب را جهانی کند.

۷- تایپوگرافی یکی از دروس بسیار جدی در این مدرسه بود


در حقیقیت این مدرسه فونتی نمادین را با همین اسم طراحی کرد تا به امروز نیز محبوب است. جدای از فونت باهاوس، این مدرسه طیف وسیعی از فونت های جالب و ساده را ایجاد کرد که هندسه ی خالص و عملکردی را بررسی می کردند.

۸- شما می توانید شبی را در یکی از ساختمانهای باوهاوس بگذرانید


می توانید کیفیت باهاوس را با اقامت در یکی از استودیوهایش به نام “پرلرهاوس” خودتان از نزدیک تجربه کنید. این تجربه فوق العاده بی نظیر و معتبر توصیف شده است که برای اقامت یک شب از ۴۰ یورو شروع می شود.

۹- این مدرسه تنها ۱۴ سال ادامه پیدا کرد


واقعا باور نکردنی است، باهاوس که چنین معماری، هنر و طراحی تاثیر گذاری را پایه ریزی کرد، از سال ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۳ و تنهابه مدت ۱۴ سال دوام داشت. در همین مدت نیز چندین باز مدرسه تعطیل و بازگشایی شد تا این که با فشار رژبم نازی مجبور به بستن گردید.

۱۰- باوهاوس می خواست صنفی ایجاد کند که هنر و ساختمان را بازتعریف کند


باوهاوس مدرسه ای را ایجاد کرد که در آن بررسی می شد چگونه می توان مرزبین هنرمندان و صنعتگران را از محو کرد.

دیدگاهتان را بنویسید