هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

هالی‌آرت، گالری مستقل مستقر در لندن است که برای چهار روز از ۲۳ تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۰، یک نمایشگاه گروهی پاپ آپ را به آتن پایتخت یونان می آورد. در میان آرتیست های این نمایشگاه، نام دو ویدئوآرتیست ایرانی، محمدعلی فاموری و آرزو رمضانی نیز به چشم‌ می خورد.

هالی‌آرت یکی از ساختمانهای نمادین مرکز شهر تاریخی آتن با عنوان روماتسو، را تغییر ماهیت داده و در آن آثار هنری خلق شده توسط هنرمندانی از سراسر جهان را به ‌نمایش می‌گذارد . اومانیسم(انسان‌گرایی) عنوان این نمایشگاه گروهی هالی آرت است که طیف وسیعی از رسانه ها، از ویدئو آرت گرفته تا آثار دو بعدی و سه بعدی را در بر می گیرد.

همزمان با هالی آرت، گالری شماره۲۳ لندن شعبه آتن نیز جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ نمایشگاهی از آثار برگزیده ۱۵ آرتیست بین المللی در نظر گرفته که آثار ویدئوآرتیست های ایرانی ذکر شده نیز در آن حضور دارد. این نمایشگاه تا یک هفته ادامه خواهد داشت.

در این دو نمایشگاه، ویدئوآرت محمدعلی فاموری با عنوان‌ «مرکابا» به نمایش در خواهد آمد. مرکابا یکی از رمز راز ها در ادیان سامی است که در قالب هندسه قوه خلقت خداوند نمود پیدا می کند. عنوان اثر به این دلیل انتخاب شده است که در آن مراحل شش گانه خلقت آسمان و زمین را تا قبل از خلقت انسان در روز هفتم برای ما تمثیل می کند. فاموری در اولین دوره جشنواره ملی هنرهای دیجیتال ایران که در تابستان ۱۳۹۸ به میزبانی دانشگاه هنر تهران برگزار شد، هنرمند برگزیده شناخته شد.

 انیمیشن تجربی گلیچ آرت آرزو رمضانی “گمراهی کودک درون” نام دارد. به اعتقاد او این ویدئوآرت تلاشی که بشر برای هوشیار نگه داشتن و آگاه ساختن خودش در برابر دنیای پر هیاهو و مخدوش امروزی دارد را نشان می دهد. اثر رمضانی در سومین دوره جشنواره ملی هنرهای دیجیتال ایران که درتیرماه ۱۴۰۰ به میزبانی دانشگاه دامغان برگزار شد، در بخش ویدئوآرت شایسته تقدیر شناخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید