هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

بیش از ۲۰ اثر از شارلوت جانسون وال، مادر درگذشته‌ی نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، بوریس جانسون، در نمایشگاهی در موزه ذهن بتلم (Bethlem Museum of the Mind) در بکنهام، بریتانیا، از ۱۱ دسامبر ۲۰۲۴ تا ۲۹ مارس ۲۰۲۵ به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نمایشگاه با عنوان «آنچه حس می‌شد: نقاشی‌های بیمارستان مادزلی (Maudsley) شارلوت جانسون وال» شامل آثاری است که او در طول اقامت نه‌ماهه خود در بیمارستان روانپزشکی مادزلی لندن در کامبروِل در سال ۱۹۷۴ آفریده است. این هنرمند در آن دوران ده‌ها نقاشی از صحنه‌های زندگی بیمارستانی به تصویر کشید.

کالین گیل، مدیر موزه ذهن بتلم، می‌گوید که این نقاشی‌ها که بسیاری از آن‌ها تاکنون نمایش داده نشده، از مجموعه‌های خصوصی گوناگون جمع‌آوری شده‌اند. او می‌افزاید: «این آثار، با وجود موضوعات تکان‌دهنده‌شان، به گونه‌ای دلنشینی حتی طنزآمیز، نشانگر توانایی بالای مشاهده و گستره‌ی احساسی این هنرمند هستند. آن‌ها پرده از اضطراب‌های روانی و زندگی روزمره در بیمارستان روانپزشکی برمی‌دارند؛ موضوعاتی که یک نسل پیش به ندرت به‌طور علنی درباره آن‌ها صحبت می‌شد.»

در سال ۲۰۱۵، گالری‌های د مال (The Mall) در لندن نمایشگاه مروری بر آثار جانسون وال برگزار کردند. نوه‌ی او، لارا جانسون-ویلر، در مقاله‌ای در د ایونینگ استاندارد (The Evening Standard) نوشت: «مادربزرگم در سال ۱۹۷۴ دچار فروپاشی روانی شد و وسواس فکری شدید او بر او چیره شد. او دور از فرزندانش، در حال رنج و نگرانی بود و نقاشی‌های او این وضعیت ذهنی انسانی و دردناک را به تصویر می‌کشند.»

دیدگاهتان را بنویسید