هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

شکایت و درخواست خسارت صد میلیون دلاری از اد شیران

در دنیای سلبریتی ها شکایت امر معمولیست و به تازگی اد شیران هم هدف دو شکایت واقع شده است.

علت این شکایت ها، شباهت ترانه مشهور Thinking Out Loud اد شیران خواننده و ترانه سرای بریتانیایی با ترانه ای قدیمی از ماروین گی ترانه سرای امریکایی است. گفته شده است یکی از صاحبان حق مولف ترانه Lets Get it On اثر ماروین گی به دلیل سرقت بخشی از این ترانه از ادشیران که برنده جایزه گرمی هم شده شکایت کرده است.

در این ادعا مطرح شده که قسمتی از ترانه محبوب Thinking Out Loud از این ترانه «کلاسیک سول» کپی شده است. شکایت، شامل جزئیات تکنیکی است که برای موزیسین ها قابل درک است مثلا اینکه ترانه «ماروین گی» در گام « می بمل» است در حالی که ترانه «اد شیران» در «ر ماژور» ساخته شده است.

ماروین گی

البته بار نخست نیست و پیش‌تر در سال ۲۰۱۶ هم خانواده یکی از ترانه نویس های ماروین گی، علیه اد شیران شکایت کرده بود اما قاضی اجازه نداد کمپانی صاحب حق مولف اثر در این شکایت سهیم باشد و این شکایت هنوز به نتیجه نرسیده است.

این شرکت، درخواست ۱۰۰ میلیون دلار غرامت کرده است ولی یکی از وکلای «اد شیران» ادعای مطرح شده را رد کرده است.

جالب است بدانید در سال ۲۰۱۵ هم فرزندان «ماروین گی» از «رابین تیک» و «فرل ویلیامز» به دلیل سرقت ترانه پدرشان به نام Got to Give it Up برای ساخت ترانه مشهور Blurred Line که در سال ۲۰۱۳ گل کرد، شکایت کردند و دادگاه به نفع آنها رأی داد و این دو خواننده و ترانه نویس ناگزیر به پرداخت ۷ میلیون دلار خسارت شدند!

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید