چندی است که اخباری منتشر شده است مبنی بر ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به کشور های آلمان و ایتالیا، که بر طبق گفته مسولین و اسناد منتشر شده تعداد شصت اثر(سی اثر هنرمندان خارجی، سی اثر هنرمندان ایرانی) از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به برلین و رم رفته و در آنجا به نمایش در بیاید، این اتفاق بازخورد های متفاوت و مثبت و منفی در قشر جامعه خبرگزاری ها و اصحاب هنر و رسانه داشته که جای بحث دارد ، در ابتدا می پردازیم به نظرات مخالفان این ارسال که بدین شرح می باشد:

  1. چرا از بدو تاسیس این موزه هیچکدام از مدیران فرهنگی و هنری اقدام به ثبت سند آثار به نام موزه هنر های معاصر نکرده اند ، و با این وجود چطور این آثار را می توان ارسال کرد برای نمایش در کشوری دیگر
  2. چون آثار گنجینه توسط افراد حقیقی و به نام آن اشخاص خریده شده اند ( همچون خانواده سلطنتی ((دیبا و …)) بیم آن می رود که آنها اقدام به ضبط آثار کرده و ادعای مالکیت کنند و دیگر آثار به کشور برنگردد
  3. بیم آن می رود که آثار دزدیده و یا تعویض شوند

اما دلایلی که این آثار باید ارسال شوند:

بر طبق گفته مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی آثار موزه هنرهای معاصر در حال ثبت سند و عکس برداری می باشد ، و به زودی کتابی از آثار موجود در گنجینه منتشر خواهد شد.
این قانون که شخصی حقیق و یا وراث آن می توانند درخواست به ضبط آثار کنند در کشور آمریکا رسمیت دارد و در کشور های اروپایی چنین اتفاقی ممکن نیست.
بر طبق گزارشی از رویترز که با فرح دیبا گفت گو کرده بود در این باره وی اعلام کرده بود که آثار متعلق به موزه هنرهای معاصر می باشد و ثبت و به نام موزه می باشد و صرفا به عنوان خریدار اسم شخص برده شده و این موضوعات ندارد.
از طرفی این قرارداد بین المللی می باشد و و بین کشور های ایران ایتالیا و آلمان بسته شده است و مشخص است که توسط معتبر ترین شرکت های بیمه آثار ارزش گذاری و بیمه خواهد شد و مدیران ارشد فرهنگی بارها بر این نکته تاکید ورزیده اند و حتی وزارت خارجه و فرهنگ آلمان اعلام ضمانت کرده و توسط یکی از برترین شرکت های هواپیمایی ارسال خواهد شد، بدین ترتیب چطور می شود این آثار در حین راه دزدیده ویا کپی شود آن هم با تکنولوژی پیشرفته ای که صحت آثار را تایید و تامین می کند ، به راستی چه کسی می تواند این آثار را کپی و یا بدزد؟
با توجه به ضمانت های گفته شده و بیمه های انجام شده و تایید صحت آثار خطری دیگر از این بابت احساس نمی شود، همگان می دانند که موزه هنرهای معاصر در حال حاضر با بحران های زیادی دست و پنجه نرم می کند نبود دستگاه تهویه و کمبود امکانات و تجهیزات به روز و در خور شان موزه و سیستم آبیاری غلط که باعث نفود نم و آب به گنجینه شده تنها بخشی از این مشکلات است.
بر طبق گزارش های گفته شده تمامی هزینه های ارسال آثار به عهده کشور های مقصد است و پنجاه درصد فروش بلیط آثار به حساب موزه هنرهای معاصر تهران ریخته خواهد شد که با توجه به برآورد های انجام شده رقمی میانگین ۵۰ الی ۶۰ میلیارد تومان می شود درحالی که تمامی مشکلات موزه تنها با ۱۰ میلیارد تومان حل می شود ، حال موزه نه تنها با این مبلغ می تواند خود را به روز کند و مشکلات خود را رفع نماید بلکه می تواند اقدام به خرید و به روز رسانی آثار گنجینه کند و صد ها فعالیت دیگر در عرصه های مختلف مانند ساختن یک ساختمان جدید و پارکینگ چند طبقه در بیغوله آبادی که هم اکنون نامش بازارچه سنتی است، این ارسال تنها به این اتفاقات خلاصه نخواهد شد.
جایگاه ایران در عرصه بین المللی و نه تنها در عرصه فرهنگ و هنر بلکه در تمامی زمینه ها تغییر می کند و نگاه نسبت به ایران عوض می شود این نمایشگاه می تواند وجه بین المللی ایران را در بین جوامع ارتقا دهد و بهبود بخشد این ارسال می تواند آثار هنرمندان ایران را به جهانیان بشناساند و ارزش مادی و معنوی این آثار را صد چندان کند و چه بسا سایر کشور ها مشتاق به برگزاری نمایشگاه های دیگری در کشور خود شود
از طرفی هم این نمایشگاه بانگ صلح و صلح جویی را به صدا در می آورد و ریسمان همبستگی را می بافد و بدین ترتیب با زبان فرهنگ و هنر می توان به صلح و … دست یافت.
واقعا چه کسانی هستند که مخالفت می کنند و مانع می شوند به راستی از کجا تغذیه می شوند و چه سودی میبرند؟ و این خود پاسخ های زیادی دارد که در این مجال نگنجد.
به امید روزی که این آثار به نمایش درآید و گامی بزرگ به سوی فردایی روشن شود

بدون کامنت

کلیه حقوق متعلق به مجموعه هنرگردی می‌باشد. طراحی و پشتیبانی وب سایت از شاریوت

با ما در تماس باشید

برای ارتباط با هنرگردی از این بخش استفاده نمایید

درحال ارسال

Log in with your credentials

or    

مشخصات ورود خود را فراموش کرده اید؟

Create Account