هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

برندگان جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۹

گزینش دشوار نوبل ادبیات

پس از آن‌که سال گذشته به دلیل رسوایی های جنسی، هیچ برنده‌ای برای جایزه نوبل ادبیات معرفی نشد، مقرر شد امسال این جایزه به دو نفر اهدا شود. همین امر نگاه‌ها را به گزینش پایانی دوخته بود تا آنکه اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی و پیتر هاندکه نویسنده اتریشی به عنوان برندگان معرفی شدند.

اولگا توکارچوک که نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ را گرفته، پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ جایزه من بوکر را نیز از آن خود کرده بود.

اولگا توکارچوک ۵۷ ساله لهستانی که از داستان‌نویسان پیشرو در نسل خود به شمار می‌رود، “به دلیل تخیل روایی همراه با شوری جامع که نشان‌دهنده گذر از مرزها به مثابه نمودی از زندگی” است ، مورد تقدیر قرار گفته است.

پیتر هاندکه، نویسنده و نمایشنامه‌نویس اتریشی برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۹ است که با ویم وندرس هم همکاری کرده است. گفتنی است که آثار او به زبان‌های گوناگونی از جمله پارسی ترجمه شده‌اند.

آکادمی سوئد در بیانیه‌ای در مورد پیتر هاندکه گفت: این نمایشنامه نویس و نویسنده ۷۶ ساله اتریشی به دلیل “اثری موثر و اثرگذار که با نبوغ زبانی، به کاوش در حواشی و مرزها و ریزه‌کاری‌های تجربه انسانی دست زده” شناخته شده است.

گزینش آقای هاندکه، انتخابی جنجالی برای آکادمی نوبل به شمار می‌رود چرا که او نه تنها در جنگ‌های یوگسلاو از پشتیبانان صرب‌ها بود، بلکه وی در مراسم خاکسپاری اسلوبودان میلوشویچ، رئیس‌جمهوری سابق صربستان و یوگسلاوی فدرال هم به سخنرانی پرداخت. این در حالی بود که میلوشویچ متهم به نسل‌کشی و جرایم جنگی بود. همین امر اعتراضات بسیاری را پیرو این گزینش برانگیخت و بسیاری را ناامید ساخت.

جالب آن است که در سال ۲۰۱۴ آقای هاندکه که خود امسال برنده نوبل شده، خواهان برچیده شدن جایزه نوبل ادبیات شده و گفته بود نوبل برای برنده آن “قدیس‌سازی دروغین” به همراه “لحظه‌ای توجه و شش صفحه در روزنامه” به ارمغان می‌آورد!

گفتنی است که علاوه بر مدال و دیپلم نوبل، به این دو نویسنده جایزه نقدی بیش از ۹۰۰ هزار دلاری نیز تعلق می‌گیرد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید