هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

چهره نگاری معروف اندی وارهول از مریلین مونرو در یک حراجی به بهای ۱۹۵ میلیون دلار به فروش رسید و به این صورت، عنوان گران‌ترین اثر هنری آفریده شده در قرن بیستم را از آن خود کرد.

این نقاشی یکی از مجموعه چهره نگاری های مریلین مونرو، ستاره سینمای هالیوود است که اندی وارهول با بهره‌گیری از عکس مشهور او و با رنگ‌های پس‌زمینه متفاوت کشیده است.

گفتنی است که این تابلوی اندی وارهول عنوان گران‌ترین اثر هنری آمریکایی را هم به دست آورده است.

حراجی کریستیز پیش از فروش این نقاشی، آن را “یکی از نادرترین” تصاویر موجود نامید و قیمت آن را حدود ۲۰۰ میلیون دلار برآورد کرده بود.

حراج این اثر با پیشنهاد ۱۷۰ میلیون دلاری پایان یافت و قیمت تمام‌شده آن با افزودن مالیات و حق فروش به حدود ۱۹۵ میلیون دلار رسید.

رکورد پیشین گران‌ترین اثر هنری آمریکایی از آن تابلوی نقاشی جمجمه‌ای بود که ژان میشل باسکیا، دوست و رقیب اندی وارهول، کشیده بود. آن نقاشی به قیمت ۱۱۰/۵ میلیون دلار فروخته شد.

بهایی که برای تابلو مریلین مونرو پرداخته شد، رکورد گران‌ترین اثر هنری قرن بیستم را هم شکست که پیش از آن به نقاشی “زنان الجزایر” اثر پابلو پیکاسو تعلق داشت. این اثر که در سال ۱۹۵۵ میلادی آفریده شده بود، شصت سال پس از آن به بهای ۱۷۹/۴ میلیون دلار – به همراه مخارج جانبی- چکش خورد.

به گزارش بلومبرگ، خریدار تابلو وارهول از مریلین مونرو، لری گاگوسیان، صاحب چندین گالری‌ و مجموعه‌دار آثار هنری است.

به گفته حراجی کریستیز، تمامی عواید این فروش به “بنیاد توماس و دوریس امان” در کشور سوئیس می‌رسد که در زمینه بهداشت همگانی و برنامه‌های آموزشی کودکان در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

حراجی روز دوشنبه ۹ ماه مه (اردیبهشت) از این جهت با اهمیت است که نخستین مورد از مجموعه حراج‌های آثار هنری به شمار می‌رود که حراجی‌های کریستیز و ساتبیز طی دو هفته برگزار می‌کنند. این رویداد به عنوان آزمونی برای ارزیابی وضعیت بازار آثار هنری گران‌قیمت پس از دوره همه‌گیری کرونا مورد توجه قرار گرفته است.

فیلیپ هافمن، بنیانگذار شرکت مشاوره “گروه هنرهای زیبا” به روزنامه نیویورک‌ تایمز گفت که میزان “درخواست در انتظار” برای آثار هنری بسیار بالا رفته است.

به گفته آقای هافمن “همه منتظر لحظه مناسب بودند و آن لحظه هم‌اکنون فرا رسیده است.”

دیدگاهتان را بنویسید