هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

تماشاخانه تهران یا تئاتر نصر موقتا بازگشایی شد

یکی از هیجان‌انگیزترین اخبار تئاتر در روزهای بهاری امسال، خبر بازگشایی تماشانه تهران یا همان تئاتر نصر بود.

بازگشایی تئاتر نصر پس از سه دهه از آن جهت با اهمیت است که در عمل تاریخ مجسم تئاتر مدرن ایران به شمار آمده و یادگاریست در خیابان لاله که عنوان نخستین سالن مدرن تئاتر ایران را یدک می‌کشد.

علی نصر از پدران تئاتر مدرن ایران، ریاست تماشاخانه را بر عهده داشت و به همین دلیل این تماشاخانه به “تئاتر نصر” معروف شد.

پس از علی نصر، احمد دهقان روزنامه نگار و سیاستمدار مدیریت سالن را عهده دار شد. مدتی دفتر مجله “تهران مصور” در طبقه بالای تماشاخانه قرار داشت.

تماشاخانه تهران در سال ۱۳۳۷ و پس از آن چندین بار دچار آتش سوزی شد اما پس از تعمیر در سال ۱۳۴۱ با عنوان تئاتر نصر بازگشایی شد.

در سال ۱۳۶۷ جهاد دانشگاهی برای احیای تئاتر نصر این مکان را اجاره وآن را دوباره بازگشایی کرد. اما به دلیل فرسودگی و بی توجهی سرانجام در مرداد ۱۳۸۱ در حین اجرای نمایش “سی و هفت شاهی جناب میرزا” تعطیل شد و تا به امروز متروکه باقی ماند.

این بنا در مهر ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.

در اردیبهشت ۱۳۸۷ کارمرمت و بازسازی تئاتر نصر در فاز نخست بازسازی‌ این ساختمان آغاز شد اما در خرداد ماه این اقدامات به دلیل کمبود بودجه و اعتبارمتوقف شد.

اتفاق نیکویی که این بازگشایی موقت را همراهی می‌کند، نمایش اسناد و مدارک مربوط به این سالن در قالب یک چیدمان هنری است که دسترسی بازدیدکنندگان به اطلاعات سال های دور را فراهم می‌آورد. گفتنی است که این چیدمان به همت “استودیو معماری شیار” از ۲۳ فروردین برپا شده و به دلیل استقبال عموم، فرصت بازدید از مجموعه تاکنون دوبار تمدید شده است.

در چیدمان تماشاخانه عکس ها، نوشته ها و اسناد فراوانی از دست اندرکاران تماشاخانه و هنرمندان به جای مانده است که پس از حدود سی سال از زیرزمین ساختمان بیرون آورده شده است.

علاوه بر اسناد مربوط به سالن تئاتر بخشی از چیدمان به آرشیو اسناد و مجلات و نوشته های نشریه “تهران مصور” اختصاص داده شده است.

سقف بلند سالن نمایش و گچبری و آینه کاری های تزیینیِ لابی از ویژگی های معماری ساختمان تماشاخانه است.

براساس گزارش‌ها قرار است پس از این بازگشایی کوتاه مدت، تماشاخانه تا مدتی جهت “مرمت و نوسازی” تعطیل شود تا با پشتیبانی “سازمان زیباسازی شهرداری تهران” تماشاخانه به موزه تئاتر ایران بدل شود.

 

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید