هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

تنها نقاشی خلق شده توسط هر چهار گروه بیتلز می تواند در حراجی ۶۰۰،۰۰۰ دلار به دست بیاورد
این چهار هنرمند این اثر را هنگام تور در توکیو در سال ۱۹۶۶ خلق کردند.

گروه بیتلز برخی از ماندگارترین آهنگ‌های زمان ما را با همراهی همدیگر نوشتند، اما همانطور که دیدیم، فقط موسیقی نبود که به طور مشترک روی آن کار کرده‌اند. تابلویی که این چهار نفردر دهه ۱۹۶۰ با هم نقاشی کرده بودند، دوباره در حراجی ظاهر شده است، که پیش بینی می‌شود با مبلغی شش رقمی به فروش برسد.

این تابلوی بدون عنوان که در عموم با نام “تصاویر یک زن” (۱۹۶۶) شناخته می‌شود، تنها اثر نقاشی است که جان لنون، پل مک کارتنی، جورج هریسون و رینگو استار روی آن همکاری و بعداً آن را امضا کردند. این اثر با اکریلیک و آبرنگ است و در اول فوریه به بخش فروش استثنایی حراج‌خانه کریستیز ارسال می‌گردد و تخمین زده شده است که بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.

کیسی راجرز، متخصص حراج‌خانه کریستیز، به نیوز میامی گفت: « چنین اثری روی کاغذ که بخشی از کاتالوگ موسیقی آن‌ها هم نیست، اثری ثبت شده با مشارکت هر چهار عضو گروه بیتلز، یک یادگاری فیزیکی بسیار نادر است. اثری یک ماندگار، یک تاباوی هنری و یک داستان فوق العاده.”

اعضای گروه موسیقی بیتلز

این اثر هنری در حالی خلق شد که گروه بین ۲۹ ژوئن و ۳ ژوئیه ۱۹۶۶ در توکیو، ژاپن در تور بود. به گفته حراج‌خانه ساتبیز، در حالی که گروه زمان را در اقامتگاه های خود به راختی سپری می‌کردند، برگزار کننده‌ی تور برایشان هدیه‌ای فرستاد که شامل لوازم هنری بود. اعضای گروه چهار صندلی دور یک میز چیدند که روی آن یک صفحه کاغذ ژاپنی قرار داشت. با استفاده از لوازم هنری، هر کدام از آنها از هر گوشه ورق شروع به نقاشی کردند و تا مرکز آن ادامه دادند.

پس از اینکه ابتدا رنگ پس‌زمینه را به رنگ قرمز درآوردند، این چهار نفر با رنگ‌های روشن آبرنگ و رنگ روغن کار کردند. لنون هندسی کار کرد و هریسون طراحی انتزاعی. مک کارتنی به فرم های ارگانیک روی آورد و استار نیز خطوط کارتونی کشید. این نقاشی طی دو شب تکمیل شد.

رابرا ویتکر مستند ساز این تور گفت: «آنها نقاشی را متوقف می‌کردند، می‌رفتند و کنسرت برگزار می‌کردند، سپس می‌گفتند «برگردیم به نقاشی!». من هرگز آنها را آرام‌تر یا راضی‌تر از این زمان ندیدم.»

بیتلز نام خود را در کنار دایره‎ای که نقاشی کرده بودند، امضا کردند. کار تکمیل شده به کلوپ هواداران بیتلز در توکیو واگذار شد و سپس توسط رئیس وقت آن تتسوسابورو شیمویاما خریداری شد.

پس از مرگ شیمویاما در سال ۱۹۸۹، این نقاشی به تاکائو نیشینو، یک کلکسیونر ژاپنی، که بیش از چهار دهه آن را در زیر تخت خود بسته بندی می کرد، به حراج گذاشته شد. در سال ۲۰۱۲، این اثر برای اولین بار زمانی که در حراجی ویس در نیویورک رسید، خاک ژاپن را ترک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید