هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

رسوایی آثار تقلبی در نمایشگاه آثار آمادئو مودیلیانی

مجموعه‌ی درخشانی از آثار نقاش برجسته ایتالیایی آمادئو مودیلیانی که به تازگی نمایش داده شد، تقلبی از آب درآمد.

به گفته پلیس ایتالیا قرار است سه نفر از جمله مسئول نمایشگاه «رودی چیاپینی» و «یوزف گاتمن» دلال هنری اهل مجارستان که صاحب یازده تا از این آثار است در رابطه با نقاشی های تقلبی بازجویی شوند. این در حالی است که کارشناسان هنری پیش از برپایی نمایشگاه هشدار داده بودند که این آثار ممکن است کپی باشند و پرتره های برهنه «مودلیانی» که مهر کار اوست و قیمتشان ده ها میلیون دلار تخمین زده می‌شد، حالا ممکن است به سادگی دور انداخته شوند!

بهار سال گذشته این بیست و یک نقاشی نقلبی، ده ها هزار دیدارکننده را به «پالازو دوکاله» شهر بندری «جنوا» کشاند اما نمایشگاه اواسط کار به دلیل شک و تردید کارشناسان نسبت به اصالت آثار به نمایش درآمده تعطیل شد. پس از ماه ها کند و کاو، مورخان هنری اعلام کردند که نقاشی ها به جز یکی که سند رسمی دارد و اصل است، تقلبی هستند. استدلال کارشناسان متوجه قاب های نقاشی ها بود که از اروپای شرقی و آمریکا آمده بودند و به گفته متخصصان هنری هیچ پیوند تاریخی با عصر مودلیانی نداشتند. نقاشی های تقلبی شامل آثار مشهوری همچون پرتره هنرمند و نویسنده «ژان کوکتو» و تابلوهای زنان برهنه بودند و گمان می‌رود بیشتر نقاشی ها در دهه هشتاد میلادی کپی شده‌اند.

زنان نقاشی های «مودلیانی» با گردن های بلند، چشمان بادامی و نگاه های مات و خالی شان شناخته می شوند.

آمادئو مودیلیانی از آن دست هنرمندانی به شمار می‌رود که در تنگ‌دستی زیست اما پس از مرگش بهای آثارش پشت هم رکورد شکستند. از همین کپی از آثار وی در دهه ۱۹۲۰ میلادی و درست پس از مرگ او آغاز شد؛ تا جایی که بسیاری از کارشناسان هنری اکنون بر این باورند که شمارِ آثار تقلبی به مراتب بیش‌تر از تعداد کل آثار آفریده شده توسط این هنرمند است. به همین دلیل کاشناسان به مجموعه دارانی که تمایل به خرید آثار آمادئو مودیلیانی دارند، پیشنهاد می‌کنند حتما اصالت آثار را به دقت بررسی کنند.

زندگی کوتاه اما عمیق

گفتنی است که زندگی این هنرمند اگرچه کوتاه بود، اما به همان‌اندازه هم مهیج و پر فراز و نشیب بود. مودیلیانی در طول سی و پنج سال حیات خود همواره با تنگدستی، مشکلات جسمی، اعتیاد به الکل و مواد مخدر دست به گریبان بود تا جایی که اغلب طرح هایش را در برابر خوراک و نوشیدنی به صاحبان رستوران‌های پاریس می‌بخشید و اتفاقا همین امر منجر به از دست رفتن شمار دقیق آثارش شد.

نکته‌ی جالب دیگر در مورد او، یگانه نمایشگاه انفرادی است که در دوران حیاتش در سال ۱۹۱۷ در در گالری برث ویل پاریس (Berthe Weill Gallery) برپا کرد و تنها چند ساعت پس از گشایش نمایشگاه، رئیس پلیس پاریس نمایش پیکره‌های برهنه‌ی مودیلیانی را بی آبرویی دانست و تنها دستور به تعطیلی آن داد.

در پایان، مودلیانی در سال ۱۹۲۰ در سی و پنج سالگی پس از ذات الریه ناشی از سل درگذشت و معشوقش ژان ایبوترن که هشت ماهه از او باردار بود دو روز پس از مرگ آمادئو خود را از پنجره طبقه پنجم به پایین پرتاب کرد و جان باخت.

آمادئو مودیلیانی
آمادئو مودیلیانی

گفتنی است مجموعه ای از نقاشی های آمادئو مودیلیانی هم‌اکنون در موزه «تیت مدرن» لندن به نمایش درآمده اند اما کارشناسان ایتالیایی هنوز صحبتی در مورد اصل یا تقلبی بودن این آثار نکرده اند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید