هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

رکورد فروش ساتبیز در سال 2021 با فروش7.3 میلیارد دلار شکسته شد

این حراج‌خانه بالاترین فروش سالانه را در تاریخ 277 ساله خود داشت.

ساتبیز تاکنون در سال جاری رکورد 7.3 میلیارد دلار (5.5 میلیارد پوند) آثار هنری و سایر مجموعه‌های خود را به فروش رسانده است که بیشترین فروش در تاریخ 277 ساله این سازمان است.

این حراج‌خانه اعلام کرد که “هجوم کلکسیونرهای جوان‌تر و آگاه به فناوری” برای خرید اقلام لوکس مانند کیف‌های دستی، جواهرات، شراب و رمز غیرقابل معاوضه (رمز کلید یکتا) NFT در طول همه‌گیری به افزایش فروش و رکورد بالای آن کمک کرده است.

ساتبیز که در سال 1744 در لندن تأسیس شد و اکنون از 80 دفتر در سراسر جهان با دفتر مرکزی آن در نیویورک فعالیت می‌کند، گفت که مجموع فروش سال 2021 همچنان بیشتر خواهد شد زیرا تا پایان سال، 20 فروش دیگر نیز در پیش دارد.

در سال جاری، ساتبیز 57 اثر را به قیمت بیش از 15 میلیون دلار به فروش رسانده است، که از آن میان یک تابلوی نقاشی از بوتیچلی به نام “مرد جوان قاب مدور به دست” به قیمت 92.2 میلیون دلار فروخته شده است. اوائل همه‌گیری کرونا باعث کاهش تقاضا شده بود و فروش در سال 2020 پایین آمده بود در حالی که امسال 71 درصد افزایش نسبت به سال قبل دارد.

هم‌چنین رکوردهایی برای گران‌ترین کفش ورزشی که تا به حال به حراج گذاشته شده بود ثبت شد. کفش نایکی ایر یزیز که کانیه وست در مراسم گرمی سال 2008 پوشید، به قیمت 1.8 میلیون دلار در آوریل به فروش رسید. یک سکه طلا با طرح “عقاب دوتایی” مربوط به سال 1933 نیز با فروش 19 میلیون دلاری خود تبدیل به گرانترین سکه فروخته شده در حراج شد.

بیش‌ترین دست به دست شدن آثار هنر مدرن و معاصر نیز رکورد زد و به مجموع 4.3 میلیارد دلار رسید. بخش‌های مربوط به فروش ساعت‌های لوکس، شراب و مشروبات الکلی، طراحی و کتب و نسخ خطی، همگی به رکورد فروش سالانه دست یافتند.

تابلوی “مرد جوانی که یک دیسک در دست دارد” اثر “ساندرو بوتیچلی” در حراجی ساتبی در نیویورک به قیمت 92.2 میلیون دلار فروخته شد که یک رکورد حراج برای هنرمند رنسانس است. عکس: کارلو آلگری/ رویترز

این شرکت هم‌چنین با پرداخت 676 میلیون دلار برای مجموعه مکلو Macklowe که در طول بیش از نیم قرن توسط هری مکلو، نجیب زاده املاک و مستغلات و همسر سابقش لیندا مکلو، جمع آوری شده بود، رکورد ارزشمندترین حراج تک مالکی را به نام خود ثبت کرد. قاضی ناظر بر طلاق آنها پس از اینکه نتوانستند در مورد ارزش آن به توافق برسند، به این زوج دستور داد این مجموعه را که شامل شاهکارهای آلبرتو جاکومتی، مارک روتکو و سای تومبلی بود، بفروشند.

ساتبیز هم‌چنین نخستین فروش NFT خود را با فروش 16.8 میلیون دلاری در سه روز انجام داد که شامل “کد منبع شبکه جهانی وب” به قیمت 5.3 میلیون دلار نیز می‌شود. 

این شرکت گفت که فروش NFT باعث “گسترش چشمگیر” مخاطبانش شد، به طوری که 78 درصد از پیشنهاد دهندگان NFT تازه‌وارد و بیش از نیمی زیر 40 سال بودند. به طور کلی، 47 درصد از پیشنهاد‌دهندگان در سال 2021 مشتریان جدید بودند و تعداد پیشنهاد‌دهندگان زیر 40 سال 187 درصد افزایش یافت.

این حراج‌خانه می‌گوید: “هجوم مجموعه‌داران جوان‌تر و آگاه به فناوری در خرید آثار فیزیکی نیز به چشم آمده است.” مجسمه‌ی “بینی” Le Nez اثر آلبرتو جاکومتی که توسط جاستین سان، بنیانگذار پلتفرم ارزهای دیجیتال Tron، به قیمت 78.4 میلیون دلار در ماه گذشته در نیویورک خریداری شد، شاهد این ماجراست.  

فروش سالانه ساتبیز در حالی منتشر شد که گمانه زنی ها مبنی بر اینکه مالک میلیاردر فرانسوی این حراج‌خانه ممکن است شرکت را در بازار سهام عرضه کند، افزایش یافت.

به گفته بلومبرگ، پاتریک درهی، که در سال 2019 با قراردادی 3.7 میلیارد دلاری ساتبیز را خرید، در حال بررسی چشم‌انداز عرضه سهام ساتبیز در سال آینده است.

دیدگاهتان را بنویسید