هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

مرد 30 ساله‌ای با شکایت از گروه راک نیروانا، آن‌ها را متهم به سواستفاده از عکس نوزادی خود کرده است. عکس برهنه آقای اسپنسر الدن در حالی که تنها 4 ماه داشته است، به عنوان کاور آلبوم «نورمایند» (معنی: بی‌خیال) انتخاب شده بود.

آلبوم نورمایند در سال 1991 منتشر شد و توانست با فروش 30 میلیون نسخه، به یکی از بهترین‌های موسیقی راک بدل شود. عکس روی جلد این آلبوم هم به طبع بارها و بارها بازنشر شد. آن کاور تصویر شنای برهنه کودکی را نشان می‌داد که در تلاش برای رسیدن به یک اسکناس یک دلاری است.

حالا و پس از گذشت 30 سال از آن زمان، آقای «اسپنسر الدن» اعضای گروه موسیقی نیروانا را به سوء استفاده از عکس خود متهم کرده و خواهان پرداخت 150 هزار دلار از سوی هر یک از اعضای این گروه موسیقی به عنوان خسارت شده است.

آقای الدن در توضیح شکایتی که در دادگاهی واقع در کالیفرنیا ثبت کرده، استدلال کرده که نمایش عکس اندام تناسلی وی منجر به آسیب روحی او در بزرگسالی شده است.

این در حالی است که در سال 1991 «کرک ودل» عکاس این عکس، خود از آشنایان خانواده الدن بوده و حتی برای ثبت این تصویر جنجال‌برانگیز، 200 دلار هم به خانواده الدن پرداخت کرده بوده است.

اما برای دادگاه تنها وجود مجوز نشر عکس مهم است و این گروه هیچ امضایی جهت رضایت انتشار عکس از والدین آقای الدن کسب نکرده بودند.

در هر حال حاضر شاکی از هر 15 عضو این گروه، نفری 150 هزار دلار خسارت درخواست کرده است.

احتمالا اعضای گروه موسیقی نیروانا هیچ گاه تصور نمی‌کردند عکسی که برای جلد آلبوم «نورمایند» انتخاب کرده‌اند، سی سال بعد دردسرساز شود!

دیدگاهتان را بنویسید