هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

عضویت ۵ سینماگر ایرانی در آکادمی اسکار

آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) در تازه ترین واکنش به اتهامات نژادپرستی، از ۵ سینماگر ایرانی هم برای عضویت در این آکادمی دعوت کرده است.

امسال سه کارگردان، یک آهنگساز، و یک تهیه‌کننده برای عضویت در این آکادمی دعوت شده‌اند.  این اعضا در مورد اهدای جوایز اسکار به فیلم‌ها و فیلمسازان تصمیم می‌گیرند.

این آکادمی از ستار اورکی (آهنگساز)، علی عباسی (کارگردان ایرانی-دانمارکی)، سمیرا مخملباف (کارگردان)، نرگس آبیار (کارگردان و فیلمنامه‌نویس) و الهام شاکری فر (تهیه‌کننده و مدیر برنامه‌ریزی) خواسته است تا عضویت آکادمی را بپذیرند.

نرگس آبیار کارگردان فیلم‌هایی چون “شبی که ماه کامل شد” و “شیار ۱۴۳” سال ۲۰۱۷ با فیلم “نفس”‌ نماینده ایران در رشته‌ بهترین فیلم‌های بین‌المللی اسکار بود اما به جمع نامزدهای نهایی جایزه راه پیدا نکرد. ستار اورکی آهنگساز شماری از مهم‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر سینمای ایران از جمله “جدایی نادر از سیمین” و “فروشنده” است.

علی عباسی فیلمساز جوان ایرانی دانمارکی با فیلم “مرز” به شهرت رسید. سمیرا مخملباف از کارگردانان نامدار ایرانی خارج از کشور است که سال ۲۰۰۰ با فیلم “تخته سیاه” برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم کن شد و سال ۲۰۰۳ نیز با فیلم “پنج عصر” جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مسابقه اصلی فستیوال کن را از آن خود کرد.

آکادمی اسکار به رسم هر ساله، از شخصیت‌های هنری برای عضویت در این آکادمی دعوت می‌کند و از ۸۱۹ هنرمند و دست‌اندرکار سینما دعوت کرده است.

بنا به گزارش آکادمی اسکار آمار عضویت زنان و اقلیت‌های قومی و نژادی امسال افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، از کل اعضا، ۴۵ درصد زنان، ۳۶ درصد اقلیت‌های قومی و نژادی و ۴۹ درصد از ۶۸ کشور گوناگون هستند. دیوید رابین رئیس آکادمی در همین رابطه افزود:

این آکادمی خشنود است که عضویت این هنرمندان و دست‌اندرکاران برترِ علوم و هنرهای تصاویر پویا را خوشامد بگوید. ما همیشه پذیرای استعدادهای شگفت‌انگیزی هستیم که بازتاب‌دهنده‌ی گستره‌ی پربارِ جامعه‌ی جهانی فیلم است.

گفتنی است در سال ۲۰۱۶، آکادمی اسکار تصمیم گرفت که شمار زنان و اقلیت‌های قومی و نژادی در بخش عضویت آکادمی دو برابر شود. این تصمیم در پی فراخوان به تحریم جوایز اسکار و اعتراضات گسترده در شبکه‌های اجتماعی با هشتک “#OscarsSoWhite”  اتخاذ شد.

اجرایی کردن این تصمیم در سال جدید، پس از اعتراضات سراسری آمریکا علیه نژادپرستی که با کشته شدن جورج فلوید در یک عملیات خشونت‌بار پلیس شکل گرفتند، اهمیت بیش‌تری پیدا کرد.

پیش‌تر  آکادمی اسکار از رخشان بنی‌اعتماد (کارگردان)، اصغر فرهادی (کارگردان)، گلشیفته فراهانی (بازیگر)،لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی، نازنین بنیادی (بازیگر)، بهمن قبادی (کارگردان)، محمد رسول اف (فیلمنامه‌نویس و کارگردان)، هایده صفی یاری( تدوین‌گر)، محمد رضا دلپاک (صدابردار)، هنگامه پناهی (تهیه کننده) و محسن موسوی (جلوه‌های ویژه) برای عضویت در این نهاد سینمایی دعوت کرده بود.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید