هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

قاتل جان لنون اظهار پشیمانی کرد

چهار دهه زندان، یازده بار رد درخواست آزادی مشروط

۴۰ سال پس از آن‌که جان لنون خواننده‌ی اسطوره‌ای بیتلز در ۴۰ سالگی کشته شد، قاتل وی اظهار پشیمانی کرده است.

هوادارن جان لنون در محل حادته

مارک چیپمن در حالی به تازگی از یوکو اونو همسر جان لنون عذرخواهی کرده است که در سال ۱۹۸۰ پیش چشمان او همسرش را به قتل رساند.

سیل جمعیت هوادارن جان لنون در نزدیکی ساختمان داکوتا پس از مرگ او

چیپمن چهار بار از پشت به لنون که داشت به همراه اونو به ساختمان داکوتا بازمی‌گشت شلیک کرد.

چپمن در دادگاهی که در نیویورک برگزار شد، گفت:

دوباره می‌خواهم بگویم از جنایتی که انجام داده‌ام، متاسفم. هیچ بهانه‌ای ندارم. آن کار را برای خودستایی کردم. به نظرم این بدترین جنایتی است که کسی می‌تواند علیه یک انسان بی‌گناه مرتکب شود.

او فوق‌العاده معروف بود. من او را به دلیل شخصیتش یا آدمی که بود نکشتم. او مردی خانواده‌دوست بود. او یک نماد بود. آن هنگام درباره مسائلی سخن می‌گفت که ما حالا در موردشان صحبت می‌کنیم و این خارق‌العاده بود.

من او را ترور کردم چون خیلی، خیلی، خیلی، خیلی معروف بود و این تنها دلیل است و من خیلی، خیلی، خیلی به دنبال خودستایی بودم. بسیار خودخواه [بودم].

مشخصا تاکید می‌کنم که کارم بسیار خودخواهانه بود. برای رنجی که به او (یوکو اونو) وارد کردم، شرمنده هستم. همواره به آن فکر می‌کنم.

جان لنون به همراه همسر دومش یوکو اونو

یوکو اونو هنرمند ژاپنی و همسر دوم جان لنون که با هر یازده درخواست آزادی مشروط چپمن مخالفت کرده است، در سال ۲۰۱۵ به نشریه دیلی بیست گفت در هراس این است که روزی چپمن از زندان آزاد شود. او افزود:

همواره می‌اندیشم او [چیپمن] کاری که یک بار کرده را بار دیگر هم می‌تواند انجام دهد. این بار شاید قربانی من باشم، شاید شان (پسر اونو) باشد و می‌تواند هرکس دیگری باشد. به همین دلیل نگرانم.

گفتنی است مارک چپمن در هنگام ارتکاب جنایت ۲۵ سال داشت. او اکنون ۶۵ سالگی را تجربه می‌کند و متاهل است.

مارک دیوید چپمن

چیپمن در جلسه دادگاه فردی بسیار مذهبی و یک “مسیحی مومن” توصیف شده است.

در یک گفتگو در سال‌های دهه شصت، جان لنون در پاسخ خبرنگاری که پرسیده بود که مرگش را چگونه تصور می‌کند گفته بود: «احتمالاً یه دیوونه ترتیبم رو می‌ده»

ماه گذشته برای یازدهمین بار درخواست آزادی مشروط چپمن در دادگاه رد شد. او دو سال دیگر می‌تواند دوباره درخواست آزادی مشروط را به دادگاه ارائه دهد.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید