هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

مروری بر آثار علی زندی شفق

برج مولانا این هفته از سیزدهم اردیبهشت ماه میزبان مجموعه آثار علی زندی شفق هنرمند نقاش و خوشنویس است.

در نمایشگاه «طرحی نو» از ده اثر نقاشی‌خط زندی شفق رونمایی به‌عمل آمده که عمدتا در دو شیوه‌ی ترکیب مواد و دوخت، با رویکردی تازه در این حوزه ارائه شده‌اند و هنرمند در تلاش جهت دوری جستن از تکرار و رهایی از تقلید، سعی در آفرینش طرح‌هایی نو و قابل توجه نموده است.

توجه به جزئیات در عین کار در ابعاد بزرگ از ویژگی‌های آثار علی زندی شفق است.

علی زندی شفق (زاده ۱۳۶۰ تهران) فعالیت‌های حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۱ و با ورود به انجمن خوشنویسان ایران آغاز کرد و پس از فارغ‌التحصیلی به عضویت رسمی انجمن درآمد. گفتنی است وی علاوه بر تدریس، شرکت در بیش از ۳۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران را نیز در کارنامه‌ی هنری دارد.

گزینش مینیمالیستی در رنگ و گاه در فرم در برخی آثار دیده می‌شود.

اگرچه تاکنون فعالیت‌های خلاقانه‌ای در زمینه نقاشیخط به ویژه در دهه‌های اخیر انجام پذیرفته و این مدیوم را به یکی از پرمخاطب‌ترین‌ها بدل کرده، اما آن‌چه که به چشم می‌آید سهم کم‌ترِ نوآوری در فرم و تکنیک به نسبت شمارِ نمایشگاه‌های برپا شده است. اینجاست که جسارت هنرمندان در به‌کارگیری روش و متریال نوین ضمنِ درکِ عمیقِ این حوزه و حفظ روحِ آن، می‌تواند تاثیر مهمی در پیشرفتِ هنرِ نقاشیخط معاصر داشته باشد.

 

زندی شفق در آثار متاخرش با تکنیک ترکیب مواد و تغییر در ریختار بوم، به سطوح ناصافی رسیده که جلوه‌ی اصلی خویش را پس از تابش نور باز می‌یابند. هم‌چنین وی با بهره‌گیری از کلاژ و دوخت روی بوم‌های دفرمه شده، گستره‌ای از تکنیک‌های بدیع را به بوته آزمایش گذاشته است. زندی شفق در این باره می‌افزاید:

دغدغه من نوآوریست!

در کل، آثارِ ترکیب مواد دارای فرم‌هایی برگرفته از خطوط شکسته نستعلیق هستند که در پوسته‌ای معاصر، ظاهری کمینه‌گرا به خود گرفته و به همین سبب بسیار آزادانه نگاشته شده‌اند. گواه این امر نگاه مینیمالیستی هنرمند در گزینش رنگ و حتی فرم آثار است.

دسته دیگر آثار نیز با تکنیک کلاژ و دوخت خلق شده‌اند و گستره‌ای از فرم‌ها را شامل می‌شوند.

بوم‌های دفرمه‌ی محدب و مقعر و ابعاد بزرگ برخی آثار از دیگر شاخصه‌های این نمایشگاه هستند.

گفتنی است اختتامیه نمایشگاه «طرحی نو» امروز جمعه ۲۰ اردیبهشت ماه واقع در برج مولانا برگزار می‌شود و علاقمندان جهت بازدید می‌توانند از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به نشانی زعفرانیه، خیابان شیرکوه، کوچه ژاله، کوچه ظلی، پلاک ۶، طبقه اول مراجعه نمایند.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید