هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

نقد و روایت جنون گیاهی مجموعه نقاشی از علیرضا قوجاری

علیرضا قوجاری متولد ۱۳۴۷ و دانش آموخته مهندسی کشاورزی و فوق لیسانس تاریخ هنر ایران باستان است ..هفته دوم دیماه سال جاری گالری مینا پذیرای ” جنون گیاهی ” علیرضا قوجاری بود.تکنیک آثار مجموعه جنون گیاهی رنگ روغن و ترکیب مواد است اما با توجه به شیوه اجرا که پرفرمنسِ موسیقی نقاشی است ، این نمایشگاه در حوزه مولتی مدیا قرار می گیرد.
کارهای این مجموعه در سبک فراکتال آرت ، اکسپرسیونیسم ارائه شده اند.فراکتال آرت دلیلی بر تاثیر هندسه و ریاضی بر هنر است در فراکتال آرت نوعی توزیع منظم آشوب و تکرار یک نقش با نظمی که ناظمش جنون است ، را می بینیم. در طبیعت میتوان حضور فراکتال را دید مثلا وجود نظام عددی فیبوناچی در تکثیر و رشد یک درخت از نشانه های فراکتال یا همان برخال در طبیعت است.فراکتال آرت را از مصادیق جریان فرامدرن می دانند که میشود دید و ارتباط برقرار کرد و قابل بیان با زبان نیست.
آثار علیرضا قوجاری هم در برابر تبدیل به متن مقاومت می کردند و اگر میخواستی توضیحی کامل و معادل برای اتفاقی که در تابلوها افتاده بود بیابی ،ناکام می ماندی .این موضوع یعنی فقط هنر نقاشی در تابلوها اتفاق افتاده است و نقاشی ها بدیلی از هنرهای دیگر نیستند به عبارتی اصلِ نقاشی هستند. در عین حال ردپای موسیقی را در حرکتهای آثار می شد دید.


نظر مانی کلانی یکی از بازدیدکنندگان از جنون گیاهی را می خوانیم : از خودم میپرسم در هر کدام از تابلوهای آقای قوجاری کدامیک از عناصر چهارگانه برجسته تر است. اگر موسیقی به سوی اوج و فرودهای ناگهانی و تحرک فراوان برود این عنصر آتش و گرمای نورانی پیرامون گیاهان است که غالب است. اگر موسیقی فرمال، ریتمیک، الگوپذیر، تفکیک شده به قطعات منظم و دارای فرم های باقاعده باشد این باد است که خود را از میان درختان و گیاهان عبور می دهد و به تکرار نظم های فرکتالی و ساختارمند دامن می زند. اگر موسیقی کمی بی قاعده، روان، برخوردار از نت های به هم پیوسته و از ماهیتی آوازی، غنائی و رقص گونه چون بالاوپایین پریدن های یک بدن انسانی با تمام جداافتادنش از سرچشمه روبرو باشد این آب است که همچون امری نامرئی رقص در گیاهان را سبب می شود و سرآخر اگر موسیقی رو به سکوت و سکون و ایست های مدام و وقفه های عمیق منتهی شود این خاک است که تمام بوم نقاشی و آن سیبری سفید را استوار نگه داشته تا پس از هر سکوت سفیدی، چیزهایی رقصان و منظم و دراوج از خاک بروید.


این روزها برای رفتن به نمایشگاههای نقاشی باید خیلی احتیاط کرد چون عموما با کارهایی روبرو میشویم که برای تزیینات داخلی ساختمان تولید شده اند و جایشان در نمایشگاه صنایع ساختمانی است.اما من بی تردید در نمایشگاه جنون گیاهی حاضر شدم. در یک دهه آشنایی من با علیرضا قوجاری او را هنرمندی مستقل و پویا در باغشهر ارومیه یافته ام که آثارش همیشه حرفی تازه برای گفتن دارند. همیشه جسارت و شجاعت قوجاری در نقاشی برایم احترام برانگیز است برای او در سرزمین تاکها و توتستانها و قلمرو هنریش آرزوی موفقیت دارم.


فاروق مظلومی .منتقد هنری در مطبوعات .تهران .

فاروق مظلومی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید