هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

هالی آرت، گالری مستقر در لندن، نمایشگاه مفهوم- حرکت را یرگزار کرده. نمایشگاه مفهوم- حرکت، یک نمایش گروهی است که دارای طیف گسترده ای از هنرهای دو بعدی، سه بعدی و ویدئویی در سه سالن مختلف است. در میان آرتیست های این نمایشگاه، نام یک ویدئو آرتیست ایرانی، نازیلا کریمی نیز دیده می شود.   

هالی آرت، نمایشگاه‌های هنری مجازی و فیزیکی را در بریتانیا و خارج از کشور برگزار می‌کند و از هنرمندان دعوت می‌کند تا از طریق فراخوان‌های آزاد، آثار خود را در گالری هالی آرت به نمایش بگذارند. این فرصت را به هنرمنئان با هر زمینه ای می دهد تا آثار خاق شده خود را به همراه هنرمندان با استعداد از سراسر جهان به نمایش بگذارند. نمایش آثاری از باهوش ترین هنرمندان نوظهور و تثبیت شده در صحنه بین المللی.

دو ویدیوآرت نازیلا کریمی با عنوان « وارستن از خود » و « حفره خاکستری » در این نمایشگاه به نمایش درآمد. وارستن از خود يا از خود بی خود شدن به معنای خلسه يا وجد و حال عرفانی است، در واقع يك روش عرفانی (mystic) است برای رسيدن به معرفت حقيقی. انسان برای رسيدن به حقيقت سعی می كند از خويشتن خويش بيرون آيد و حقيقت را در خود حقيقت درك كند. بنابراين، تجربه ی وارستن از خود، رفتن در دل اين رازها و پذيرفتن آن ها به همان صورت سر بسته است. به همين دليل است كه در عرفان ايرانی، در ستايش بيخودی و بيهوشی و نكوهش عقل و هوش مطالب فراوانی بيان شده است

کریمی ویدئوگلیچ آرت حفره خاکستری را با الهام از نقص، ریزش و تخریب بافت های مغزی که منجر به ایجاد حفره در مغز شده، فراموشی و زوال را در پی دارد، خلق کرده است.

حفره خاکستری نقطه‌ی بدون بازگشت است. مرز یک منطقه از مغز که پس از ورود به آن، نمیتوان از آن خارج شد. یک مرز به شدت آشفته که اجازه ی نشت اطلاعات از درون مغز را به بیرون نمی دهد. حفره خاکستری نقطه ای بی بازگشت پیرامون یک تخریب است، جایی که هر چه از آن بگذرد، دیگر راه بازگشتی نخواهد داشت. حفره خاکستری جاییست که فضا و زمان آن چنان تابیده و پیچیده می شوند که هیچ چیز را یارای گریز از آن نخواهد بود.

نمایشگاه مفهوم-حرکت از تاریخ 22 تا 28 اکتبر در لندن برپا بود. این نمایشگاه هم اکنون به صورت تورمجازی برای بازدید علاقمندان از طریق سایت هالی آرت در دسترس است.

دیدگاهتان را بنویسید