هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

ونجلیس موسیقیدان و آهنگساز نامدار یونانی در سن 79 سالگی درگذشت.

اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو که با نام هنری ونجلیس شناخته می‌شد، در طول بیش از نیم قرن فعالیت، توانست بیش از 50 آلبوم موسیقی منتشر کند و خود را به عنوان یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های موسیقی الکترونیک در جهان بشناساند. بسیاری از منتقدان هنری، او را برای ساخت موسیقی فیلم «اربه های آتش» ستایش می‌کردند.

ونجلیس در شهر ولس در یونان زاده و در آتن بزرگ شد. نکته جالب درباره او آن است که ونجلیس موسیقی را به صورت خودآموخته فراگرفت و هیچ گاه به مدرسه موسیقی نرفت.

او فعالیت‌های حرفه‌ای خود را در پایان دهه شصت میلادی با موسیقی پاپ آغاز کرد و سپس با دیگر سبک‌های موسیقی، از جمله راک‌اند‌رول که در آن دوران محبوبیت زیادی داشت، آشنا شد. پس از آن و از اواسط دهه هفتاد میلادی به ساخت موسیقی برای فیلم‌های مستند پرداخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت و سبب شد تا کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان بزرگ سینما از او دعوت به همکاری کنند.

ونجلیس طبیعت، فضا، اکتشافات علمی، معماری، و حتی موضوعات سیاسی و اجتماعی را از منابع الهام خود می‌دانست.

ونجلیس تجربه فراوانی در ساخت موسیقی متن فیلم های سینمایی داشت و موسیقی فیلم‌های مهمی چون «بلید رانر»، «گمشده»، «آنتارکتیکا»، «باونتی»، «فتح بهشت: ۱۴۹۲»، و «اسکندر» از آثار ماندگار او به شمار می‌رود.

اما نقطه عطف تجربه سینمایی این هنرمند احتمالا برای تولید موسیقی متن فیلم «ارابه‌های آتش» در سال ۱۹۸۱ بود که برنده جایزه اسکار شد. علاوه بر آن، یکی از قطعات این آلبوم به فهرست یکصد آهنگ برتر بیلبورد رسید که موفقیت بزرگی برای آثار این سبک موسیقی به شمار می‌رفت.

سرانجام نخست‌وزیر یونان در روز ۲۹ اردیبهشت خبر درگذشت این هنرمند را اعلام کرد. او در توئیتی نوشت:

ونجلیس پاپاتاناسیو دیگر در میان ما نیست.

گفتنی است که این هنرمند به دلیل بیماری در بیمارستانی در کشور فرانسه بستری شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید