هنرگردی مجله تخصصی هنری ایران

مجله مستقل و تخصصی هنرهای تجسمی و مفهموی

قسمت اول این گزارش از تدکس را در این لینک از هنرگردی بخوانید

سخنران سوم تدکس جناب آقاى فرهاد اردلان

موضوع سخنرانى: نظريه ريسمان

فرهاد اردلان متولد ١٣١٨ هجرى (١٩٣٩ميلادى) است. دو سال بعد از تولد او، متفقين ايران را اشغال كردند و فقر و تهى دستى ايران را فراگرفت. هنگامى كه او پنج ساله بود، برادرش كه هفت ساله بود به سياه سرفه دچار شد و بعد زاتالريه و بعد فوت كرد. هنگامى كه برادر وى فوت كرد او براى اولين بار به موضوع بودن و نبودن فكر كرد. اردلان اين موضوع را دليل علاقه مندى خود به علم فيزيك مى داند.
هنگامى كه وى سى ساله بود رابطه بين بود و نبود و فيزيك بنيادى كشف شد. دنيا متشكل شده است از ذرات الكترون . و انسان ما بين ذرات و كيهان قرار دارد. كيهان چهار برابر بزرگ تر از انسان و انسان چهار برابر بزرگ تر از ذرات است.
در سال ١٩٦٩ نظريه ريسمان كشف شد. نظريه ريسمان نظريه ايست كه توصيف هسته اى بزرگ را بيان مى كند كه مى توان آن را با ريسمان و نيروى گرانش توضيح داد. كه اين توصيف تصوير كاملى از ماده را بيان مى كند.
وحدت بين نيروها،تقارن و وحدت بين دنياى بزرگ و كوچك كه عرفاى ايرانى نيز بدان پرداخته اند از موضوعات اصلى اين سخنرانى بود، و اين به آگاهى رسيدن است كه بودن و يا نبودن موجودى را تعيين مى كند. ویدئوی کوتاهی از این سخنرانی در تدکس را ببینید

 

سخنران چهارم تدکس سركار خانم فريبا اقدامى

موضوع سخنرانى: سازمان جهك

فريبا اقدامى مدير عامل سازمان جهك ( جريان همخوانى كتاب) سخنرانى خود را با مثال زدن از شهرهايى از ايران شروع كرد كه كتاب فروشى يا كتاب خوانه اى ندارند.
او معتقد است كه ما رفتار شايسته اى با خودمان و طبيعت نداريم. ما به قدر كافى نمى خوانيم و به همين دليل به قدر كافى گفتگو نمى كنيم.
در بهار سال ١٣٩١ هنگامى كه وى كتابى به نام درباره آزادى را مى خواند تصميم گرفت كه ١٢٠ نفر را دعوت به همخوانى كتاب كند كه از ١٢٠ نفر تنها ١٥ نفر حاضر شدند. براى هر كتاب همخوانى شده در جمع منابع ديگرى از جمله فيلم، نقد، مقاله، فهرست ديگر آثار نويسنده و فهرستى از كتاب هايى با همان موضوع مورد بررسى قرار مى گيرد.
تلاش براى تهيه منابع بيشتر براى كتاب همخوانى شده، حس مشاركت رادر بين اعضاى تيم به وجود مى آورد.
فرآيند حل مسئله و تقويت گفتگو از مهمترين دستاوردهاى اين سازمان است.
يكى از زيبا ترين كارهاى اين سازمان طرح” مارتن كتابخوانى” است كه در مدارس اجرا مى شود. از شاگردان خواسته مى شود ٢٠ صفحه روزانه از كتاب هاى غير درسى بخوانند. در سال دوم اين طرح ٧ مدرسه و امسال ١٠ مدرسه اين طرح را شامل هستند.
در بسيارى از مدارس بزرگترين مشكلات نبودن نيروى كافى كتاب خوان است و همچنين ايجاد انگيزه در ميان دانش آموزان است.
فريبا اقدامى معتقد است خواندن تنها به معنى كتاب خوانى نيست بلكه درك و تجربه است، حتى تماشاى يك تابلوى نقاشى، گوش دادن به يك موسيقى نيز خواندن هستند.
همين خواندن هاست كه احترام گذاشتن به تفاوت ها، و درك حقوق فردى و اجتماعى آدم ها را مى توان آموخت و رواج داد.

دیدگاهتان را بنویسید