هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

گفتگو با الکساندر پتروسیان عکاس روس

ویسنت دولز هنرمند عکاس گفتگویی با الکساندر پتروسیان عکاس روس انجام داده که در سایت ۱x منتشر شده که برگردان آن را در زیر می‌خوانید:

گفتنی است بیش‌تر عکس های الکساندر پتروسیان در شهر سن پترزبورگ عکاسی شده‌اند. شهری که در جریان جنگ جهانی دوم به‌طور کامل ویران شد و پس از آن دوباره ساخته شد.

 

  • برای ما از نخستین باری که به عکاسی علاقه مند شدید بگویید.

_ وقتی کودک بودم دوربینی به من داده شد و همه چیز از آنجا شروع شد. ابتدا تلاش می کردم از خودم عکاسی کنم سپس شروع کردم در دپارتمان فیلم و عکاسی موسسه فرهنگ به مطالعه عکاسی پرداختم. اما عکاسی خودآموخته هستم. در آن زمان تحصیلات آکادمیک عکاسی به‌صورت حرفه ای نبود و اینترنتی هم وجود نداشت و ما مجبور بودیم هر چیزی را کم کم و به مرور جمع کنیم و آموخته هایمان بیشتر بر اساس تجربه و سعی و خطا بود.

 

  • هم اکنون در کجا کار می کنی؟ آیا هنوز هم با روزنامه روسی Kommersant کار می کنی؟

بله از سال ۲۰۱۰ با آنها همکاری دارم

 

  • شما همچنین با نشنال ژئوگرافیک و نیوزویک هم همکاری داشته اید؟

بله در سال های پیش همکاری داشته ام.

  • تجربه شما با آنها چگونه بود؟

کاملا نرمال بود.هر جا که باشم به توانایی های خود اطمینان دارم.

 

  • شما عکاسی خیابانی می کنید. اما عکس های شما بسیار احساسی هستند. چگونه این لحظات را تجربه می کنید؟

با یک مهارت مشخص، شما شروع می کنید به توجه و کشف آن ها در هر جایی. این تلاش من است برای گریز از معانی روتین و کلیشه های سنتی.

  • در مورد این عکسی که خانمی سبز پوشیده و در کنار سربازان ایستاده می گویید؟ آیا این تطابق رنگ سبز بین آن ها اتفاقی است؟ چطور آن را پیدا کردی؟

البته؛ این عکس هم مانند بسیاری از عکسهایم بصورت اتفاقی با آن صحنه مواجه شده و عکاسی کرده ام. در جشن یک مدرسه نظامی در حال عکاسی بودم که متوجه دختری شدم که در زمان استراحت قدم می زند و در همان لحظه گروهی از سربازان د رحال آمدن بودند که فورا تصمیم گرفتم این عکس را ثبت کنم.


  • به نظر من رنگ عنصر مهمی در عکس های شماست. البته من عکس های سیاه و سفید هم از شما دیدم. چرا گاهی سیاه و سفید را انتخاب می کنید؟

در ابتدا من سیاه و سفید عکاسی می کردم زیرا فیلم رنگی در اختیار همگان نبود. پس از دسترسی به آن با رنگ حمله کردم بدون اینکه معنی دقیق آن را بدانم. اما این سوال کلی برایم شکل ساده ای گرفت که جز مواردی استثنائی عکس هایم را رنگی نمایش دادم. این نکته را هم باید متذکر شوم که مردم بیشتر عکس رنگی می خرند. ولی برای پورتفولیو شخصی ام از این قاعده پیروی می کنم که وقتی فریمی سیاه و سفید به نظرم می رسد هیچ چیز بدتر از رنگ نیست و باید حذف شود.

  • از چه دوربینی استفاده می کنید؟

هنوز دوربین کامل و عالی وجود ندارد اما باید بر اساس نیاز و هدف انتخاب کرد. من معمولا از دوربین های بدون آئینه استفاده می کنم. در حال حاضر از دوربین Olympus EM-1 Mark 2 استفاده می کنم. برای انکه دوربینی سریع، سبک، کوچک و بدون صداست و بهترین گزینه برای عکاسی خیابانی (outdoor) است.

  • از چه لنزی استفاده می کنی؟ من احساس می کنم شما گاهی خیلی به مردم نزدیک می شوید.

­_ بله. این همان عبارت کلاسیک “تاثیر حضور” است. چنانچه کاپا می گوید: “اگر عکس های شما به اندازه کافی خوب نیستند برای اسن است که به اندازه کافی نزدیک نشده اید…” من معتقدم لنز های واید برای این عکاسی عالی هستند. لنز مورد علاقه من ۷۰-۲۴ است.

 

  • شما در عکاسی بیشتر ماهیگیر هستید یا شکارچی؟

من اغلب شکارچی هستم. جای تعجب نیست که کلمه “shoot” هم به مفهوم شلیک گلوله از اسلحه و هم مفهوم گرفتن عکس به کار می رود و در هر دو حالت می گوییم: “shoot” (در انگلیسی برای هر دو مفهوم به کار می رود)

  • از کدام عکاسان تاثیر گرفته اید؟ آیا شما هم از پیروان کارتیه برسون هستید؟

البته! او محبوب ترین و معتبرترین است! افراد زیادی هستند که آن ها را دوست دارم ولی برای گفتنش فرصت دیگری لازم است و در این مصاحبه کوتاه نمی گنجد.

 

  • چرا فکر می کنید عکاسی خیابانی خیلی جذاب است؟

_ با عکاسی در خیابان ها، جهانی را که در آن قرار گرفته و زندگی می کنید بهتر می فهمید. شاید گاهی به این عکس ها بی توجهی شود و کم ارزش شمرده شوند ولی در گذر زمان ارزش واقعی خود را بدست می آورند و مبنای داوری آیندگان درباره زمان حال ما می شوند. عکس های کاذب و فیلتر شده در آزمون زمان توفیق نخواهند یافت و ارزش عکس های واقعی به عنوان “سند دوران” افزایش خواهد یافت زیار آنان دگیر در هیچ فیلم و اسلایدی تکرار نخواهند شد.

  • از نظر خودتان کدام عکستان برگزیده است؟

عکسی که هنوز نگرفته ام!

 

  • آیا فکر می کنید عکس هایتان بازتابی از جامعه روسیه است؟

تا حدی بله. اما این خیلی نگاه سوبژکتیوی است که بر حسب گرایش من به محیط اطرافم است. حتی زمانیکه من ایده ها و احساساتم را وارد کارم کنم ممکن است بیننده با آن ها موافق نباشد و با تعاریف و معنای خاص خودشان آن ها را تحلیل کنند. بنابراین به سختی می توان قبول کرد که عکس های من کاربردی ابژکتیو دارند.

  • آیا تعداد کمی عکاس روس وجود دارد یا تعداد کمی عکس از روسیه؟

_ در جهان علاقه چندانی به روسیه و اتفاقاتی که در آن می فتد وجود ندارد. شما اگر دو هشتگ نیویورک و سن پترزبورگ را جستجو کنید میبینید تفاوت بسیاری در نتیجه حاصل وجود دارد با اینکه در اینجا به اندازه کافی عکاس در سطح جهانی داریم که کسی آن ها را نمی شناسد.

 

  • آیا در حال حاضر مشغول کار بر روی پروژه ای شخصی هستید؟

پروژه شخصی من همیشه یکسان است:

واقعیتی که در آن زندگی می کنی را عکاسی کن!


منبع: ۱x

 

بابک حقی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید