هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آرامگاه سالوادور دالی شکافته شد

دیروز آرامگاه سالوادور دالی نقاش سورئالیست اسپانیایی با حکم دادگاه شکافته شد تا با تهیه نمونه دی‌ان‌ای از بقایای این هنرمند مشهور به ادعای زنی که خود را دختر او خوانده رسیدگی شود. پیکر دالی که در سال ۱۹۸۹ و در سن ۸۵ سالگی درگذشت در آرامگاهی باشکوه در کنار موزه‌ای که در شهر فیگرس در شمال شرقی اسپانیا به بزرگداشت او تاسیس شده بود، به خاک سپرده شد.

این نمونه‌برداری جنجالی روز پنجشنبه (۲۰ ژوئیه – ۲۹ تیر) صورت گرفت و با مخالفت موسسه دالی و مقام‌های محلی روبرو شد. آن‌ها این کار مراجع قضایی را زودهنگام دانسته و از عدم هماهنگی با موسسه دالی که صاحب امتیاز آثار اوست شکایت داشتند. مراجع قضایی برای این کار سنگ قبر ۱۵۰۰ کیلوگرمی دالی را جابه‌جا کردند.

ماریا پیلار آبل مارتینز، متولد ۱۹۵۶ مدعی است مادرش با سالوادور دالی دقیقا یک سال پیش از تولد او رابطه داشته است. مادر او، آنتونیا، برای خانواده‌ای کار می‌کرد که مدتی را در نزدیکی خانه سالوادور دالی گذرانده بودند. به همین دلیل ماه گذشته یک قاضی در شهر مادرید اسپانیا در پی این ادعا حکم نبش قبر را صادر کرد. این در حالی است که تاکنون تصور می‌شد از سالوادور دالی هیچ فرزندی بر جای نمانده است. خانم مارتینز به روزنامه ال موندو گفته هم مادر و هم مادر پدرش بارها به او گفته‌اند پدر حقیقی‌اش سالوادور دالی است.

 

در صورتی که نتیجه آزمایش دی‌ان‌ای به نفع خانم ماریا پیلار مارتینز تمام شود او خواهد توانست نام فامیل خود را به دالی تغییر دهد و ادعای مالکیت بر بخشی از دارایی‌های سالوادور دالی داشته باشد. با این وجود، از آنجا که سالوادور دالی تملک و اختیار اموالش را به دولت واگذار کرده، ادعای خانم مارتینز ممکن است بر خلاف قوانین اسپانیا تفسیر شود.

اخبار مربوط به ادعاهای خانم مارتینز توجه بسیاری را در داخل و خارج اسپانیا به خود جلب کرده است؛ نه تنها به این علت که زمان وقوع ادعای او در حوالی سال ۱۹۵۵ است که دالی در آن زمان متاهل بوده است.


چکیده سال‌شمار زندگی سالوادور دالی:

– سالوادور دالی در سال ۱۹۰۴ در فیگرس اسپانیا به دنیا آمد.

– او در طول حیات هنری‌اش بیش از ۱۵۰۰ تابلو کشید.

– دالی در سال ۱۹۳۴ با ایوانونا دیاکونونا ازدواج کرد. این دو هیچ‌گاه صاحب فرزند نشدند.

– دالی در سال ۱۹۸۹ درگذشت.

تحریریه هنرگردی

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید