هنرهای تجسمی سینما تئاتر اخبار هنر موسیقی جشنواره ها رسانه تخصصی

آن‌چه گرافیک را نسبت به سایر هنرها متمایز می‌کند

حوزه گرافیک گستردگی بسیار دارد و حریمی بر آن متصور نیست، از مراکز تجاری شهرهای بزرگ تا دورترین مناطق، گسترش یافته و تمام مردم دنیا را مخاطب خویش قرار داده است.

به دوش کشیدن تبلیغات سبب شده تا گرافیک از مرزهای نمایشگاه و کتاب فراتر رفته، و مخاطبان فراوانی را به خود جذب کند. تبلیغات، زمان و مکانِ مشخص، نمی‫شناسد و در هر زمان و مکان، می‫تواند به صورت دیداری یا شنیداری (یا توامان)، خود را به مخاطب عرضه کند و مخاطبان نیز خواسته یا ناخواسته، در معرض آن قرار گرفته و بخشی از آن را به ذهن می‫سپارند.

آنچه که به عنوان تبلیغات دیداری، ارائه می‫گردد، به دست طراحان گرافیک، گاه کاملا هوشیارانه و درسطح بالا و گاه در سطوح پایین و توسط کاربران رایانه صورت می‫گیرد؛ این نوسانِ بسیار در بین آثار گرافیکی، نیازهای سلائق مختلف مخاطبان را برآورده می‫کند، چه آنان که مخاطب خاص هستند و چه آنان که مخاطب عام تلقی می‫شوند.

در گذرگاه‫های شهری، راهروهای آراستۀ مراکز بزرگ تجاری، ورودی شرکت‫های معتبر و … نشان (آرم) برندهای معتبر دنیا با طراحی طراحان برجسته، خودنمایی می‫کند و سعی دارد کیفیت محصول را به مخاطب و مشتری خود بنمایاند. این گونه برند‫ها این شانس را برای مخاطبان ایجاد می‫کنند که از طراحی‫های خوب گرافیک در حیطه تبلیغات شهری لذت ببرند.

فراتر از موارد فوق، برخی از آثار گرافیکی نیز در سطوح بالای هنری و توسط اساتید و فارغ‫التحصیلان  دانشگاه، در نمایشگاه‫های انفرادی، گروهی و یا جشنواره‫ها ارائه شده و مخاطبان خاص خود را به تماشا دعوت می‫کند. این گروه از آثار که مخاطبان مخصوص خود را دارد به آثاری همچون: پوستر، طرح جلد، طراحی نشان (آرم) و تصویرسازی محدود می‫باشد.

در مجموع می‫توان گفت که گستردگی آثار گرافیکی سبب شده تا برخی از آثار گرافیکی، ناخواسته در معرض دید همگان قرار گیرند و برخی دیگر نیز در نمایشگاه‫ها ارائه شوند. اما بعضی از این آثار شانس دیده شدن را نداشته و فقط توسط کارشناسان، قابل تشخیص بوده و مردم عادی از دیدن آن بی بهره‫اند همانند نظارت بر چاپ.

نویسنده: م.ع

 

محمد رضا عموزاد

نوشته های مشابه

پاسخی بدهید